Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2015
Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015
ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ Η ΑΝΕΠΙΤΥΧΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1854 ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
[...] Κατόπιν σκληρῆς μάχης πού δόθηκε στήν
Κομίτσα, στά σύνορα τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ὁ ὁπλαρχηγός Τσάμης Καρατάσος καί τό στράτευμά του
ὑποχώρησαν πρός τό ἐσωτερικό τῆς ἀθωνικῆς χερσονήσου, ἀπό τήν ὁποῖα
ἀποχώρησαν μέ πλοιάρια. Μέ τήν ἐπέμβαση
τῶν προξένων τῆς Ἀγγλίας καί τῆς Γαλλίας στή Θεσσαλονίκη καί τήν παράλληλη
δωροδοκία τῶν τουρκικῶν ἀρχῶν, ἀποτράπηκαν τά ἀντίποινα τῆς Τουρκίας πρός τούς
Ἁγιορεῖτες. Τελικά ἡ Ρωσία ἔχασε τόν πόλεμο, ἀλλά μέ τή συνθήκη τῶν Παρισίων
(1856) ἡ Τουρκία ὑποχρεώθηκε νά παραχωρήσει δικαιώματα ἰσοπολιτείας σέ ὅλους τούς
κατοίκους τῆς αὐτοκρατορίας...
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΠΑΤΑΠΙΟΥ
ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΟΥ (ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ):
Ο
ΜΟΝΑΧΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΝΕΑΣΚΗΤΙΩΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 2014
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μαµαλάκη
Ἰ., Τά δραµατικά γεγονότα τοῦ 1854 στήν Χαλκιδική καί τό Ἅγιον Ὄρος,
Θεσσαλονίκη 1967
Χρήστου
Π., Τό Ἅγιον Ὄρος. Ἀθωνική πολιτεία-Ἱστορία Τέχνη Ζωή, ἐκδ. Ἐποπτεία,
Ἀθῆναι 1987.σ. 276).
Κώδ. Ἁγ. Παύλου 350, σ. 34-35Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2015
ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΤΟΥ ΑΓ. ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΟΣ ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ ΤΟΥ ΡΩΣΟΥ ΠΕΡΙΗΓΗΤΗ ΜΟΝΑΧΟΥ ΓΡΗΓΟΡΊΟΥ ΜΠΑΡΣΚΙ. 1774 |
Ἱερομόναχος Σάββας Πελοποννήσιος
Προερχόμενος ἀπὸ
τὴ ξενοφωντινὴ σκήτη τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, στάθηκε ὁ πρῶτος ἡγούμενος
ἀπὸ τὴν ἐπανακοινοβιοποίηση τῆς μονῆς τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος
(Ρωσικοῦ), τὸ 1803, ἐπὶ πατριαρχίας Καλλινίκου Ε΄. Ἡ ἡγουμενία του
διήρκησε ἀπὸ τὸ 1803 ὣς τὸ 1821.
Σώζεται ἐπιστολὴ τοῦ Σεργίου Μακραίου
ὁ ὁποῖος ἀπαντᾶ στὸν Σάββα σχετικὰ μὲ τὸ πολυτάραχο θέμα περὶ τῆς
συνεχοῦς θείας Μεταλήψεως
[βλ. Συμεων μοναχου Χρυσοποδαρίτου, «Χειρόγραφες Μουσικολογικὲς Εἰδήσεις», Πρωτᾶτον 118 (2010) 55 σημ. 10].
[βλ. Συμεων μοναχου Χρυσοποδαρίτου, «Χειρόγραφες Μουσικολογικὲς Εἰδήσεις», Πρωτᾶτον 118 (2010) 55 σημ. 10].
Χαρακτηριστικὴ εἶναι ἡ ἀναφορὰ τοῦ μοναχοῦ
Δανιήλ Κατουνακιώτου γιὰ τὸν Σάββα καὶ τὴν περὶ αὐτὸν ἐκλεκτὴ συνοδεία:
«Ὁ φιλόμουσος οὗτος
καὶ ὄντως γνήσιος ἰχνηλάτης τῶν παναρχαίων ἁγίων ἡγουμένων...,
Σάββας ἱερομόναχος, μακρὰν καὶ τοῦ ἐλαχίστου τοπικισμοῦ, συνέλεξε
πλῆρες προσωπικὸν φημιζόμενον ἐπ᾿ ἀρετῇ καὶ μοναχικῇ ἀκριβείᾳ,
ὡς οἷον, διεκρίνοντο, Βενέδικτος ὁ Διδάσκαλος, ὁ χρηματίσας ἐπὶ
πολλὰ ἔτη Καθηγητὴς καὶ Γυμνασιάρχης Κυδωνιῶν, ὁ Προκόπιος Ἱεροκῆρυξ
τῆς ἐκκλησίας, Δενδρινός..., οἵτινες διεκόσμουν, οὐχὶ μόνον τὴν ἱερὰν
Μονήν, ἀλλὰ καὶ ἅπαν τὸ Ἁγιώνυμον Ὄρος, γινόμενοι τύποι καὶ ὑπογραμμοὶ
τοῖς πᾶσι...».
Βλ. Δανιήλ Μοναχου Αγιογράφου, Ἱστορικὴ μελέτη περὶ τῆς ἀναφυείσης ἐν τῇ κατ᾿ Ἄθω Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος τῆς ἐπιλεγομένης Ρωσσικοῦ, μεταξὺ Ἑλλήνων καὶ Ρώσσων πατέρων.., Πάτραι 1927, σ. 8-11.
Βλ. Δανιήλ Μοναχου Αγιογράφου, Ἱστορικὴ μελέτη περὶ τῆς ἀναφυείσης ἐν τῇ κατ᾿ Ἄθω Ἱερᾷ Μονῇ τοῦ Ἁγίου Παντελεήμονος τῆς ἐπιλεγομένης Ρωσσικοῦ, μεταξὺ Ἑλλήνων καὶ Ρώσσων πατέρων.., Πάτραι 1927, σ. 8-11.
Ἀπόσπασμα ἀπό
τό βιβλίο τοῦ μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου:
Ὁ μοναχὸς Ἰάκωβος
Νεασκητιώτης καὶ τὸ ἔργο του. Ὑμναγιολογικὰ γιὰ τὴ Θεοτόκο καὶ
τοὺς Ἁγιορεῖτες ὁσιομάρτυρες, (διδακτορικὴ διατριβή) ἔκδ. Ἱ. Μ. Ἁγ. Παύλου, Ἅγιον
Ὄρος 2014
Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Ἱερά Μονή Φιλοθέου.
Ἀντανακλάσεις τῆς μυστικῆς ἐν Χριστῷ ἐμπειρίας πού συντελεῖται στό
κελί τοῦ μοναχοῦ.
Φωτογραφία
Γρηγόρη Κουτούδη
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Παράσταση τοῦ Κυριακοῦ τῆς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος
Καυσοκαλυβίων.
Λεπτομέρεια σύγχρονης ψηφιδωτῆς εἰκόνας τοῦ ὁσίου Ἀκακίου
Καυσοκαλυβίτου, πού κοσμεῖ προσκυνητάρι ἐντός τοῦ ὁμωνύμου Σπηλαίου.
Καλύβη
Ἁγίου Ἀκακίου Σκήτης Καυσοκαλυβίων.
Φωτογραφία Πατάπιου μοναχού Καυσοκαλυβίτη
Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2015
ΙΑΚΩΒΟΥ ΝΕΑΣΚΗΤΙΩΤΟΥ, ΣΤΙΧΟΙ ΕΙΣ ΤΗΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ
Ἰακώβου μοναχοῦ Νεασκητιώτου,
Στίχοι
εἰς τήν Θεοτόκον, τοῦ ἔτους 1868
ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΕΣΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΕ ΥΠΕΡΘΥΡΗ ΚΟΓΧΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ. ΧΕΙΡ ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ ΑΓΙΑΝΝΑΝΙΤΟΥ. 1857 |
Σύ δέ πανυπέραγνε
Μῆτερ Κυρίου
Μαριάμ πανύμνητε νύμφη
Δεσπότου,
Τῶν ὀρθοδόξων ἡ Σκέπη
καί προστάτις,
Μοναστῶν ἁπάντων τε
φρουρός καί ῥύστις.
Καθικέτευε τήν
τρίφεγγον οὐσίαν
ἅμα ἁγίων καί ἀγγέλων
χορείαις.
Σώζειν ἄπαντας τούς
ἐπικαλουμένους,
τό σόν ὄνομα, και
ἐπιδεομένους,
Καί ἀναγινώσκοντας
ταύτην τήν βίβλον
γραφῆναι ὀνόματα ἐν
ζώντων βίβλῳ
Θεῷ δέ δόξα, νῦν καί
εἰς τούς αἰῶνας. Ἀμήν.
Στίχοι ἱκετήριοι
Ὅταν καθίση Δέσποινα ὁ δίκαιος υἱός σου
νά κρίνῃ ἅπασαν τήν γῆν, τό πλάσμα τῶν χειρῶν Του
ἐνθυμήσου μου Δέσποινα Παρθένε Θεοτόκε
καί λύτρωσαι κολάσεως τῆς αἰωνίου τότε.
Ὦ Παναγία Δέσποινα δέξαι μου τοῦ ἀθλίου,
τήν δέησιν καί αἴτησιν δούλου σου τοῦ ἀθλίου.
Ἀξίωσον Πάναγνε νά σέ ἰδῶ ἐμπρός μου
ἐν ὧρᾳ τῆς ἐξόδου μου τῆς ἀθλίας ψυχῆς μου
νά σ᾿ ἔχω τότε βοηθόν Παναγία Παρθένε
καί ἀνυμνῶ δοξολογῶ εἰς πάντας τούς αἰῶνας.[1]
ΤΟ ΚΥΡΙΑΚΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ, ΠΟΥ ΤΙΜΑΤΑΙ ΣΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ |
Σύ δ᾿ ἄχραντε ἀμώμητε, ἄφθορε Παναγία,
ἀπελπισμένων ἡ ἐλπίς, ἁπάντων
σωτηρία.
Πονήσαντι συμπόνησον, καί τόν
γράψαντα γράψον
ἐν βίβλῳ ζώντων Δέσποινα, σύν σωζομένοις τάξον
Τῆς ἀνεκφράστου τε χαρᾶς, καί
δόξης μακαρίας[2].
ΧΑΛΚΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΚΗΤΗΣ, ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΑΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΓΕΝΕΣΙΟ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ |
Ἡ ἔκδηλη ἐλπίδα
πού τρέφει ὁ μοναχός Ἰάκωβος πρός τή Θεοτόκο ὥστε νά μεσολαβήσει στόν Υἱό της
γιά τήν ἐγγραφή του στό «Βιβλίο τῆς Ζωῆς», ἐκφράζεται καί στούς παρακάτω
ἱκετήριους Στίχους του:
Ὑπόδεξαι πανύμνητε ὡς τά λεπτά τῆς χήρας
Τό παρόν τεῦχος εἰς πολλῶν σωτηρίαν
Τῶν ἀναγινωσκόντων πόθῳ καί εὐλαβείᾳ.
Πονέσαντι συμπόνεσον, γράψαντα δέ σύγγραψον
Ἐν βίβλῳ ζώντων Δέσποτα, καί ἅμα τούτοις γράψας τάξον.
Ὅπου τό φῶς καί ἡ ζωή, ἐκείνη ἡ γλυκεία,
Καί εὐφροσύνη ἄληκτος, τρυφή καί θημηδία.
Καί δέομαι καλώτατε ποιμήν μή με χωρίσης
Ἀπό τήν ποίμνην σου Χριστέ, μή μ᾿ ἀποσκορακίσης.
Ἀλλά κἀμέ ἀξίωσον σύν τοῖς ἐκ δεξιῶν σου
Ὅταν μέ κρίνης, κρίνον με κατά τό ἔλεός σου.
Ὅπως ἀεί δοξάζω σε, νῦν καί εἰς τούς αἰῶνας.[3]
Κώδ. Βατοπαιδίου 1913, σ. 467. Χείρ Ἰακώβου Νεασκητιώτου |
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ (ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ) ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΟΥ
ΠΑΤΑΠΙΟΥ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΟΥ:
Ο ΜΟΝΑΧΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΝΕΑΣΚΗΤΙΩΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
(ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 2014)
Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2015
Ο ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ ΚΑΙ Ο ΜΟΝΑΧΟΣ ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ
Παταπίου μοναχού Καυσοκαλυβίτου
Παταπίου μοναχού Καυσοκαλυβίτου
«Ὁ Φώτης Κόντογλου καί ὁ μοναχός Ἰσίδωρος
Καυσοκαλυβίτης.
Σχέσεις ἀλληλεκτίμησης μέσα ἀπό κείμενά τους καί ἀνέκδοτες ἐπιστολές»
Δημοσιεύθηκε στό ἐπιστημονικό περιοδικό Παρνασσός ΜΣΤ΄
(2004), σ. 203-260
Προσωπογραφία Ισιδώρου μοναχού, έργο του Φώτη Κόντογλου (1923)
Ο ΜΟΝΑΧΟΣ ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ ΣΕ ΝΕΑΝΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ |
Όλο το κείμενο της μελέτης, μπορείτε να το δείτε εδώ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)