Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022
Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2022
ΤΟ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022
Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2022
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2022
ΤΑ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΟΙΚΙΣΤΗ ΤΟΥΣ ΑΓ.ΜΑΞΙΜΟ ΤΟΝ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΗ
Τά Καυσοκαλύβια πανηγύρισαν τόν πρῶτο οἰκιστή τους ὅσιο
Μάξιμο Καυσοκαλύβη
Τήν μνήμη τοῦ ὁσίου
Μαξίμου τοῦ Καυσοκαλύβη ἑόρτασαν οἱ πατέρες τῆς Ἱερᾶς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος, τήν
Τετάρτη 13/26 Ἰανουαρίου 2022. Τηρώντας ὅλους τούς ἀναγκαίους περιορισμούς,
λόγω τῆς πανδημίας, οἱ Καυσοκαλυβίτες μοναστές, μαζί μέ πατέρες τῶν γύρω ἡσυχαστηρίων, τίμησαν τήν μνήμη τῆς
Κοιμήσεως τοῦ πρώτου οἰκιστοῦ τῶν Καυσοκαλυβίων (13 Ἰανουαρίου 1365/70) μέ
πανηγυρική ὁλονύκτιο ἀγρυπνία στό Κυριακό τῆς Σκήτης.
Ἔτσι τό πρόσφατα χιονισμένο
τοπίο τοῦ Ἄθωνα ζεστάθηκε μέ τίς προσευχές τῶν δεομένων πατέρων, οἱ ὁποῖες ἑνώθηκαν
μέ τήν φλόγα τῆς ἁγιασμένης ψυχῆς τοῦ ὁσίου Μαξίμου, πού ὡς καιομένη λαμπάδα
στέκεται δίπλα στόν θρόνο τοῦ Παντοκράτορος, πρεσβεύοντας ἀδιάκοπα γιά τούς
πατέρες τῆς Σκήτης καί ὅλου τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἀλλά καί γιά ὅλους ὅσοι ἐπικαλοῦνται
τήν χάρη του. Εἰδικά στίς δύσκολες καταστάσεις πού βιώνει ἡ ἀνθρωπότητα λόγω τῆς
ὑγειονομικῆς κρίσης.
Τό ἀπόγευμα τῆς ἴδιας
ἡμέρας τελέστηκε ὁ μεθέορτος Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς, πού συμπληρώθηκε μέ τό
Μνημόσυνο τῶν Κτητόρων τῆς Σκήτης, ἐνῶ, μεθεορτίως, Θεία Λειτουργία τελέστηκε
καί στό πανηγυρίζον παρεκκλήσι τοῦ Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Καυσοκαλύβη, τῆς ὁμώνυμης ἔρημης
καλύβης τῆς Σκήτης.
Μέ τήν εὐκαιρία τῶν ἑορταστικῶν
αὐτῶν ἐκδηλώσεων, ὁ Δικαῖος τῆς Ἱερᾶς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος γέροντας Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης
εὔχεται σέ ὅλους τούς ἀναγνῶστες τοῦ ἱστότοπου ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ καί ἰδιαίτερα σέ ὅσους εὐλαβοῦνται τόν ὅσιο Μάξιμο τόν Καυσοκαλύβη, νά ἔχουν πάντοτε πρέσβη πρός τόν
Κύριο καί ἐμπνευστή του στόν ἀγώνα τῶν ἀρετῶν τόν μεγάλο αὐτόν καθηγητή τῆς ἀθωνικῆς
ἐρήμου.
Οἱ φωτογραφίες
προέρχονται ἀπό τήν Πανήγυρη τῆς Ἱερᾶς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος, κατά τήν μνήμη τοῦ
ὁσίου Μαξίμου τοῦ Καυσοκαλύβη 13/26 Ἰανουαρίου 2022.
Μικρό Συναξάρι
τοῦ Δικαίου τῆς Ἱ. Σκήτης Ἁγ. Τριάδος, Παταπίου μοναχοῦ
Ὁ ὅσιος Μάξιμος θά μποροῦσε νά
θεωρηθεῖ ὡς ἡ «διαπρεπέστερη ἁγιορείτικη ἀσκητική μορφή καθ᾿ ὅλους τούς
αἰῶνες», κατά ἕναν ἐπιφανῆ ἱστορικό, καί ἔχει μεγάλη ἀναγνωρισιμότητα τόσο στόν ἀθωνικό ὅσο καί στόν πανορθόδοξο χώρο.
Γεννήθηκε περί τό 1270-75 στή Λάμψακο τῆς ἀσιατικῆς πλευρᾶς τοῦ Ἑλλησπόντου. Σέ ἡλικία δεκαεπτά ἐτῶν, ποθώντας τόν βίο τῆς ἀσκήσεως, ἀναχώρησε ἀπό τό πατρικό του σπίτι γιά τό ὄρος Γάνος τῆς Θράκης, ὅπου καί ἐκάρη μοναχός. Mετά τήν κοίμηση τοῦ γέροντά του ὁ Μάξιμος ἀναχώρησε γιά ἕνα ἄλλο σπουδαῖο μοναστικό κέντρο πού βρισκόταν στά ὅρια Θράκης καί Μακεδονίας, τό Παπίκιο Ὄρος. Μέ τήν μετακίνησή του αὐτή ὁ ὅσιος Μάξιμος ἐγκαινίασε μία ὁλόκληρη σειρά ἀνάλογων μετακινήσεων πού θά πραγματοποιοῦσε στήν ἑπόμενη περίοδο.
Ἀπό τό Παπίκιο ὁ Ὅσιος κατευθύνθηκε
πρός τήν Κωνσταντινούπολη γιά προσκύνημα. Ἦταν ἡ ἐποχή πού βασίλευε
ὁ Ἀνδρόνικος Β΄ ὁ Παλαιολόγος (1282-1328), ὁ ὁποῖος γνώρισε τόν Ὅσιο
καί ἀπό τότε τόν καλοῦσε συχνά στό παλάτι. Στήν Πόλη ὁ Ὅσιος δέν παρέλειψε
νά συναναστρέφεται μέ τόν τότε Πατριάρχη ἅγιο Ἀθανάσιο τόν Α΄
(1289-1293, 1303-1311), πού τοῦ πρότεινε ἐπανειλημμένα νά ἐγκαταβιώσει
σ’ ἕνα ἀπό τά μοναστήρια πού ἐκεῖνος εἶχε ἱδρύσει στήν Κωνσταντινούπολη.
Ὁ Ὅσιος ὅμως προτίμησε νά ζεῖ ὡς διά Χριστόν σαλός, ἀγρυπνώντας σέ
μιά στοά τοῦ ναοῦ τῶν Βλαχερνῶν.
Ἀπό τή Βασιλεύουσα ὁ Ὅσιος κατευθύνθηκε πρός στό Ἅγιον Ὄρος, πού ἔμελλε νά εἶναι τό ἐνδιαίτημά του γιά τό ὑπόλοιπο τῆς ζωῆς του. Ἀρχικά ὁ Ὅσιος κοινοβίασε στή Μεγίστη Λαύρα, ὅπου διακόνησε καί ὡς ψάλτης ἀφοῦ κατεῖχε τήν ψαλτική τέχνη, καταφέρνοντας νά ψάλλει μέν μέ τό στόμα του, μέ τήν καρδιά του δέ νά προσεύχεται νοερῶς. Ἀφοῦ πέρασε ἕνα ἀπροσδιόριστο χρονικό διάστημα στή Λαύρα, ὁ Ὅσιος ἀναχώρησε γιά τίς πιό ἔρημες καί δύσβατες περιοχές, στό ἔσχατο σημεῖο τῆς ἀθωνικῆς χερσονήσου, στήν λεγόμενη «ἔρημο», πού ἐκτείνεται στούς νότιους πρόποδες τοῦ Ἄθωνα. Ἐρέθισμα γιά τή μετακίνησή του αὐτή στάθηκε ἕνα ὄνειρο πού εἶδε τρεῖς φορές, μέσα ἀπό τό ὁποῖο ἡ Θεομήτωρ βρεφοκρατοῦσα τοῦ εἶπε: «Δεῦρο, πιστότατε Μάξιμε, ἀκολούθει μοι». Ἀφοῦ ὁ Ὅσιος βεβαιώθηκε ὅτι δέν πρόκειται γιά ἀπάτη τοῦ διαβόλου παρά γιά θεϊκή ὀπτασία, ὁ Ὅσιος ξεκίνησε γιά τήν κορυφή τοῦ Ἄθωνα. Ἐκεῖ ὁ Ὅσιος παρέμεινε μόνος γιά τρία ἡμερόνυκτα, ὅπου ἀξιώθηκε νά δεῖ ὀφθαλμοφανῶς τήν Κυρία Θεοτόκο βρεφοκρατοῦσα γιά μία ἀκόμα φορά, ἡ ὁποία τοῦ εἶπε: Δέξαι κατὰ δαιμόνων ἰσχύν, ὁ σεπτὸς ἀθλοφόρος καὶ κατοίκει ἀτρόμως ἐπὶ τὰ τοῦ Ἄθωνος πρόσποδα. Τοῦτο γάρ σοι ὁ ἐξ ἐμοῦ τεχθεὶς ἀσπόρως χαρίζεται, ἵνα ὁδηγήσῃς πολλοὺς πρὸς ἐκπλήρωσιν τῶν αὐτοῦ θείων προστάξεων.
Ἔτσι ὁ ὅσιος Μάξιμος, ὑπακούοντας στή
Θεοτόκο, ἄρχισε νά περιπλανᾶται σ᾿ ὅλη τή δύσβατη αὐτή περιοχή,
στήν ὁποία οἱ συνθῆκες τόν χειμώνα εἶναι ἐξαιρετικά δύσκολες. Γιά ἕνα
διάστημα ἔμεινε καί κοντά στή θάλασσα,
στή σημερινή τοποθεσία τῶν Καυσοκαλυβίων. Στόν Βίο τοῦ
ὁσίου Ἀκακίου, ἱδρυτοῦ τῆς σκήτης τῶν Καυσοκαλυβίων, ἀναφέρεται
ὅτι ὁ ὅσιος Ἀκάκιος κατοίκησε στό Σπήλαιο ὅπου παλαιότερα κατοικοῦσε
ὁ ὅσιος Μάξιμος ὁ Καυσοκαλύβης. Πιθανότατα σ᾿ αὐτήν τήν περίοδο
τῆς ζωῆς του ὁ Ὅσιος ἄρχισε ἐκείνη τή δραστηριότητα ἡ ὁποία ἰδιαιτέρως
φαίνεται νά ἐντυπωσίασε τούς συγχρόνους του καί τοῦ ἔδωσε τήν προσωνυμία
του «Καυσοκαλύβης», καίγοντας τίς καλύβες πού ὁ ἴδιος πρίν εἶχε κατασκευάσει
καί μετακομίζοντας ἀλλοῦ, μόλις γινόταν γνωστή ἡ κατοικία του.
Ὁ Ὅσιος συνέχισε τόν «πλάνητα» αὐτόν βίο γιά δέκα περίπου χρόνια καί μετά, ἀκολουθώντας τίς συμβουλές τοῦ ὁσίου Γρηγορίου τοῦ Σιναΐτου, ἔπαψε νά καίει τίς καλύβες του καί ἔμεινε σταθερά σ᾿ ἕναν τόπο. Στό κελλί ἐκεῖνο, πού βρισκόταν στήν εὐρύτερη λαυριωτική περιοχή τή λεγόμενη «τοῦ κύρ Ἠσαΐου», ἐκοιμήθη ὁ Ὅσιος, ἀφοῦ εἶχε προείπει τό τέλος του σέ κάποιον μοναχό, καί ἐτάφη σέ πέτρινο μνῆμα πού ὁ ἴδιος εἶχε ἑτοιμάσει γιά τόν ἑαυτό του, σέ ἡλικία ἐνενήντα πέντε ἐτῶν, στίς 13 Ἰανουαρίου, μεταξύ τῶν ἐτῶν 1365-70. Σ᾿ αὐτήν τήν τελευταία του κατοικία ἦταν πού ὁ ὅσιος Μάξιμος ὑποδέχθηκε, περί τό 1350, τούς βυζαντινούς συμβασιλεῖς Ἰωάννη Ε΄ Παλαιολόγο (1341-1391) καί Ἰωάννη ΣΤ΄ Καντακουζηνό (1347-1352) καθώς καί τόν οἰκουμενικό πατριάρχη ἅγιο Κάλλιστο Α΄ (1350-1354 καί 1355-1363), περί τό ἔτος 1363, καί περί τῶν ὁποίων οἱ προρρήσεις του ἐπαληθεύτηκαν μέ ἀκρίβεια.
Ὁ βίος τοῦ ὁσίου Μαξίμου εἶναι γεμᾶτος ἀπό θαυμαστές ἐνέργειές του, προοράσεις καί διοράσεις καί θεραπεῖες ἀσθενῶν, δαιμονισμένων κ. ἄ., μέ ἀποκορύφωμα τό ὄντως ἐντυπωσιακό καί ὑπερφυσικό πού ἀποκάλυψε ὁ δεύτερος βιογράφος του ὅσιος Θεοφάνης Περιθεωρίου, ὁ ὁποῖος ἐπικαλούμενος τόν Θεό ὡς μάρτυρα διηγήθηκε ὅτι «ἰδίοις ὄμμασιν» εἶδε «ἱπτάμενον τόν ὅσιον καί ὑπόπτερον καί διαέριον» νά ἔρχεται πρός αὐτόν ἀπό τά ὑψώματα τοῦ Ἄθω καί ὑπεράνω βράχων καί ψηλῶν δένδρων.
Σημαντική εἶναι καί ἡ ἡσυχαστική διδασκαλία τοῦ ὁσίου Μαξίμου, ἡ ὁποία συνοψίζεται κυρίως στόν διάλογο πού ἐκεῖνος εἶχε μέ τόν μεγάλο ἡσυχαστή ὅσιο Γρηγόριο τόν Σιναΐτη. Ὁ διάλογος αὐτός μπορεῖ νά θεωρηθεῖ σταθμός στή νηπτική γραμματεία, καθώς ἀποτελεῖ τή διαφανέστερη ἀνάπτυξη τῆς θεωρίας περί νήψεως καί ἐκστάσεως τοῦ νοῦ, καί περιγράφει τήν κατάστασή του ὅταν ἐλλάμπεται ἀπό τό θεῖο φῶς κατά τήν προσευχή. Διακρίνει δέ μέ σαφήνεια καί προσοχή τά σημεῖα τῆς χάριτος ἀπ᾿ ἐκεῖνα τῆς πλάνης. Στά τέλη τοῦ 18ου αἰ., ἕνα σημαντικό ἀπόσπασμα τοῦ διαλόγου αὐτοῦ, λόγῳ τῆς σπουδαιότητας καί ὑψηλῆς πνευματικότητάς του, συμπεριλήφθηκε ἀπό τούς ἁγίους Μακάριο Κορίνθου καί Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη στή Φιλοκαλία.
ΤΟ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΜΕΝΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙ ΤΟΥ ΑΓ. ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΗ |
Ἀκούγοντας ἕνας μοναχός τόν ὅσιο Ἀκάκιο τόν
Καυσοκαλυβίτη νά ἐξυμνεῖ συνεχῶς τίς ἀρετές τοῦ ὁσίου Μαξίμου τοῦ Καυσοκαλύβη, ἔλαβε
τήν εὐλογία ἀπό τόν ὅσιο Ἀκάκιο καί ἔκτισε στήν ἀνατολική πλευρά τῆς Σκήτης
παρεκκλήσι στή μνήμη τοῦ ὁσίου Μαξίμου, στά 1732. Πρόκειται γιά τόν παλαιότερο
σωζόμενο ναό στά Καυσοκαλύβια. Σήμερα, μετά τήν πρόσφατη σχεδόν ἐκ βάθρων ἀνακαίνισή
του, τό παρεκκλήσι τοῦ Ἁγίου Μαξίμου λειτουργεῖται συχνά καί συνεχίζει νά
στέκεται ἀκλόνητο πάνω στά βράχια γιά νά μᾶς θυμίζει τό ὄντως ὑπερφυσικό στοιχεῖο
ἀπό τόν Βίο τοῦ ὁσίου Μαξίμου, ὅτι ὁ Ὅσιος, δαμάζοντας τά πάθη του, εἶχε ἀποτινάξει
τή γήινη βαρύτητα καί μποροῦσε νά ἵπταται.
Κυριακή 23 Ιανουαρίου 2022
Η ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ-ΙΩΝΑ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΟΥ
Γόνη Δημητρίου - Παταπίου μον. Καυσοκαλυβίτου
Ἡ Νεομαρτυρολογική Συλλογή τοῦ παπα-Ἰωνᾶ Καυσοκαλυβίτου
Ἡ ἀσκητική καί ἁγιοτόκος ἱερά σκήτη Ἁγίας Τριάδος τῶν Καυσοκαλυβίων, κατά τή φωτεινή διαδρομή τῶν τριῶν αἰώνων τῆς ἱστορίας της, ἄν καί βρίσκεται «εἰς τήν ἐσχατιάν τῆς ἀθωΐτιδος χερσονήσου», προσείλκυσε πολλές λόγιες πνευματικές μορφές, θεράποντες τῶν χριστιανικῶν γραμμάτων καί ἐκφραστές τῆς πλούσιας καί γνήσιας παράδοσης, οἱ ὁποῖοι συνέβαλαν στήν ἀκμή τῆς ἁγιορειτικῆς πνευματικῆς ζωῆς, πού σημειώθηκε κατά τόν 18ο αἰώνα.
Στή σεπτή χορεία
τῶν Καυσοκαλυβιτῶν λογίων καί σέ σημαίνουσα θέση, βρίσκουμε τόν ἱερομόναχο Ἰωνᾶ
τόν Αἰτωλό, γνωστότερο στή βιβλιογραφία ὡς παπα-Ἰωνᾶς Καυσοκαλυβίτης (+ 1765). Ἀπό ὅλους τούς ἐρευνητές, παλαιούς καί σύγχρονους, τό ἔργο
του ἐκτιμᾶται ὡς πρωτοποριακό γιά τήν ἐποχή
του, καθώς εἶναι ὁ πρῶτος συλλέκτης καί μεταφραστής-διασκευαστής
Νεομαρτυρολογίων.
Ἡ πλούσια φιλολογική δράση τοῦ ἱερομονάχου Ἰωνᾶ χρωματίζεται κυρίως ἀπό τή μνημειώδη συλλογή του μέ βίους νεοφανῶν μαρτύρων. Ἡ Συλλογή Ἰωνᾶ σώζεται στόν ἄριστα καλλιγραφημένο αὐτόγραφο κώδικα 2 τῆς καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου.
Ἡ Συλλογή περιλαμβάνει τριάντα δύο ἐκτενῆ Μαρτύρια, Συναξάρια καί συναξαριακά σημειώματα γιά νεομάρτυρες, πέντε Ἀκολουθίες, τρεῖς Λόγους, Διηγήσεις καί Σχόλια. Στό πολύ σημαντικό αὐτό πρωτογενές ὑλικό τῶν νεομαρτυρολογικῶν κειμένων τοῦ παπα-Ἰωνᾶ, στηρίχθηκαν οἱ συντάκτες τοῦ Νέου Μαρτυρολογίου (Βενετία 1799) ἅγιος Μακάριος Νοταρᾶς καί ὅσιος Νικόδημος Ἁγιορείτης, εἴτε χρησιμοποιώντας αὐτούσιες ἐκφράσεις εἴτε κάνοντας ἐπιτομή ἀπό τά νεομαρτυρολογικά κείμενα πού συνέταξε ὁ παπα-Ἰωνᾶς.
Καί μόνη ἡ παραπάνω προσφορά τοῦ παπα-Ἰωνᾶ, πού μαρτυρεῖ
τή μεγάλη συμβολή τῶν ἁγιορειτῶν μοναχῶν στή διατήρηση ἀκμαίου τοῦ
φρονήματος Ἑλληνισμοῦ καί Ὀρθοδοξίας, θά ἦταν ἀρκετή γιά νά ἀποσπάσει
τή βαθιά μας εὐγνωμοσύνη. Καί τοῦτο καθώς μέσα ἀπό τό παραπάνω ἔργο του, μέ
τό ὁποῖο προέβαλε τούς Νεομάρτυρες ὡς προάγγελους τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Γένους,
πού ξεκίνησε μέ τήν Ἑλληνική Ἐπανάσταση τοῦ 1821, προσέφερε στούς ὑπόδουλους Ἕλληνες
ἀσφαλῆ πρότυπα ὑπομονῆς, πνευματικῆς ἀντίστασης καί ἐλπίδας.
Πρόσφατα ἡ
παραπάνω νεομαρτυρολογικά συλλογή τοῦ παπα-Ἰωνᾶ εἶδε τό φῶς τῆς δημοσιότητας
μέσα ἀπό τό βιβλίο πού συνέγραψαν ὁ ὁμότιμος καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
Δημ. Γόνης καί ὁ μοναχός Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης, Δικαῖος τῆς Ἱ. Σκήτης Ἁγ.
Τριάδος, Δρ. Θεολογίας. Τό ἔργο ὑπό τόν τίτλο: Παπα-Ἰωνᾶ Καυσοκαλυβίτου (+
1765) Νεομαρτυρολογική Συλλογή (Εἰσαγωγή – Κριτική ἔκδοση τοῦ κειμένου), ἐκδόθηκε
ἀπό τόν ἐκδοτικό οἶκο Ἀντ. Σταμούλης (Θεσσαλονίκη 2020).
Τὸ περιεχόμενο τῆς Συλλογῆς εἶναι ὑμναγιολογικό, ἀφοῦ περιέχει 33 Μαρτύρια, πέντε Ἀκολουθίες καὶ ἕναν Βίο Ἁγίου (τοῦ ὁσίου Ἀκακίου τοῦ νέου). Ἡ σημασία τῆς παρούσας συλλογῆς εἶναι πολυποίκιλη, δεδομένου ὅτι τὸ περιεχόμενό της ἀποτελεῖ σταθμὸ στὴν ἱστορία τῶν νεομαρτυρολογικῶν συλλογῶν. Εἶναι πολύτιμος κρίκος στὴν ἁλυσίδα τῶν Νεομαρτυρολογίων τῆς περιόδου τῆς Ὀθωμανοκρατίας:
α) Διότι συνδέει τὰ σύντομα Μαρτύρια τοῦ 16ου καὶ τὰ ἐκτενῆ τοῦ 17ου αἰώνα μὲ τὰ μαρτύρια τοῦ 18ου αἰώνα. β) Διότι εἰσάγει σὲ ὅλη τὴν ἔκτασή της τὴν πρακτικὴ τῆς ἀποδόσεως τῶν Μαρτυρίων σὲ ἁπλούστερη γλώσσα (ἁπλὴ καθαρεύουσα, δημώδη). γ) Διότι ἡ Συλλογὴ τοῦ παπα-Ἰωνᾶ, μὲ ἐξαίρεση τὶς πέντε Ἀκολουθίες καὶ κάποια ἐργίδια καὶ σχόλια, ὡς πυρήνας ἐντάσσεται στὶς νεομαρτυρολογικὲς συλλογὲς τοῦ 18ου αἰώνα, ἤτοι τοῦ Καισαρίου Δαπόντε, τοῦ κώδικα 129 τῆς μονῆς Ἐσφιγμένου, τοῦ κώδικα 25 τῆς μονῆς Ξενοφῶντος καὶ τοῦ Νέου Μαρτυρολογίου (1799) τῶν ἁγίων Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου καὶ Μακαρίου Νοταρᾶ, ἐπισκόπου Κορίνθου. δ) Διότι ὁ Ἰωνᾶς δὲν διστάζει σὲ ὁρισμένα Μαρτύρια νὰ προσθέτει καὶ προσωπικὰ σχόλια γιὰ τοὺς νεομάρτυρες, τὰ ὁποῖα ὅμως, στὴν πλειονότητά τους, παραλείπονται ἀπὸ τοὺς μεταγενέστερους νεομαρτυρολόγους.
Ἡ ἔκδοση τῆς Συλλογῆς κρίθηκε ἀναγκαία ὄχι
μόνο γιὰ νὰ ἰδεῖ τὸ φῶς τῆς δημοσιότητας μία ἀκόμη νεομαρτυρολογικὴ συλλογὴ καὶ
νὰ ἀπολαύσουν οἱ ἀναγνῶστες τὰ κείμενα τοῦ Ἰωνᾶ (διασκευὲς καὶ πρωτότυπα), ἀλλὰ
καὶ νὰ τεθεῖ αὐτὴ στὴ διάθεση τῶν ἐρευνητῶν, γιὰ νὰ μπορέσουν νὰ ἐξετάσουν ἀντικειμενικὰ
καὶ ὑπεύθυνα τὴ σχέση τῆς συλλογῆς αὐτῆς μὲ προγενέστερα Μαρτύρια καὶ μὲ
προγενέστερες καὶ μεταγενέστερες νεομαρτυρολογικὲς συλλογές. Μέχρι σήμερα ἡ ἀπουσία
τῆς συλλογῆς αὐτῆς (ἐξαιτίας τῆς μὴ ἐκδόσεώς της) ὑποχρέωνε τοὺς ἐρευνητὲς νὰ ἔχουν
ὡς μέτρο συγκρίσεως τῶν νεομαρτυρολογικῶν κειμένων τὰ κείμενα τοῦ Νέου Μαρτυρολογίου, δεδομένου ὅτι ἔμμεσα
ἦταν γνωστὴ ἡ ἔνταξη τοῦ περιεχομένου τῆς συλλογῆς τοῦ παπα-Ἰωνᾶ στὸ Νέον Μαρτυρολόγιον.
Ἡ ἔκδοση τῆς νεομαρτυρολογικῆς συλλογῆς
τοῦ παπα-Ἰωνᾶ δίνει τὴν ἀφορμὴ καὶ τὴ δυνατότητα νὰ ἀσχοληθοῦμε ἐκ νέου καὶ μὲ
τὴ βιογραφία τοῦ συγγραφέα της, νὰ φωτίσουμε περισσότερο κάποιες πτυχὲς τοῦ
βίου καὶ τῶν δραστηριοτήτων του, κυρίως στὴν περιοχὴ τῶν Καυσοκαλυβίων, ἀλλὰ καὶ
ἐκτὸς τοῦ Ἁγίου Ὄρους (Κωνσταντινούπολη, Αἰτωλία, Εὐρυτανία), καὶ νὰ ἀναθεωρήσουμε,
σὲ ὁρισμένα σημεῖα, προγενέστερες θέσεις τῆς ἔρευνας (τόπος καταγωγῆς, πρόβλημα
χειροτονίας του σὲ πρεσβύτερο, χρόνος ἀφίξεώς του στὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ ἐντάξεώς
του στὴ συνοδία τοῦ ὁσίου Ἀκακίου στὰ Καυσοκαλύβια, κτιτορικὲς δραστηριότητες,
συμμετοχὴ σὲ θεολογικὲς ἔριδες τῆς ἐποχῆς του κ.ἄ.).
Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2022
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος ἔχει διαμορφώσει τέτοιο τρόπο ζωῆς, ὥστε δέν ἔχει χρόνο νά προσευχηθεῖ, νά «σχολάσει» καί νά γνωρίσει τόν Θεό. Μέ τά σύγχρονα μέσα τηλεπικοινωνίας καί συγκοινωνίας ἔρχεται σέ ἄμεση ἐπαφή μέ πολλούς κόσμους, καί σέ τόσο μικρό χρονικό διάστημα ὅσο ποτέ ἄλλοτε. Μπορεῖ νά γνωρίζει πολλούς ἀνθρώπους, ἀλλά τελικά δέν γνωρίζει τόν ἑαυτό του...
Ὅμως, διά τῆς προσευχῆς διευρύνεται τό εἶναι τοῦ ἀνθρώπου καί ἀγκαλιάζει ὅλον τόν κόσμο. Ὁ ἄνθρωπος χαίρεται τότε τή ζωή.
ἀρχιμ. Ἐφραίμ Βατοπαιδινός