ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2016
ΙΟΥΝΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
«Ἐάν
δέν ἤθελέ τις γεννηθῇ εἰς τόν κόσμον τοῦτον δι᾿ ἄλλο τι, ἔπρεπε νά γεννηθῇ διά νά ἀναβῇ
ἐπί τῆς κορυφῆς τοῦ Ἄθω... Ἐνταῦθα ὁ ἄνθρωπος, ἔχων ὑποπόδιον τόν τεράστιον
ὄγκον τοῦ Ἄθω, καί πέριξ καί ἄνω παρατηρῶν τό μεγαλεῖον τῆς φύσεως ἐν ἁπάσῃ τῇ
ἐπιβλητικότητι αὐτοῦ, ὠχρᾶν πλέον διατηρεῖ τήν ἀνάμνησιν τοῦ κόσμου...
Ἡ ποίησις τῆς φύσεως καί ἡ ποίησις τοῦ
θείου κυριαρχοῦσιν ἐφ᾿ ὅλης τῆς χερσονήσου τοῦ Ἁγίου Ὄρους, καί ὁ αἰσθανόμενος
εὑρίσκει ἀφορμάς ἀνά πᾶν βῆμα ὅπως διατηρήσῃ
ἐν ἑαυτῷ πάντοτε λάμπον τό φῶς τῆς ζωῆς».
ἱεροδιάκονος Κοσμᾶς Βλάχος Ἁγιοπαυλίτης (ἀρχές 20οῦ αἰ.)
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Ἀνηφορίζοντας ὁλάνθιστο καλντερίμι στίς Καρυές τήν Ἄνοιξη.
Φωτογραφία Γρηγ. Κουτούδη
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ἡ τέχνη τῆς
Καλλιγραφίας:
Περίτεχνο
ἀρχικό γράμμα Τ, τό ὁποῖο περιτρέχει ταινία ὅπου γράφεται: «Εἰς μνημόσυνον αἰώνιον Χαραλάμπους μοναχοῦ».
Ἐπίσης ἐντός ταινίας πού περιτρέχει τό περίτεχνο ζωγραφικό μονόγραμμα «Χ. Μ.»,
ἡ σημείωση: «Γέρων Χαράλαμπος Μοναχός /
1912». Ἀπό τόν κώδ. Καυσοκαλυβίων 277, διά χειρός Ἰσιδώρου μοναχοῦ
Καυσοκαλυβίτου. 1912
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Τό Κίβδηλον Νόμισμα
ἤτοι ὁ ἀποκεκηρυγμένος λιβελλογράφος Εὐλόγιος Κουρίλας ὁ Ἀλβανός. Ἐκδίδοται ὑπό
Σπυρίδωνος ἤ Ἀθανασίου Λαυριώτου ἰατροῦ, χάριν τῆς ἀληθείας, τῆς Ἱστορίας καί
τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Θεσσαλονίκη 1936
ΙΟΥΛΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
«Στή
λατρεία τῆς Ἐκκλησίας ὁ μοναχός παραδίδεται μέ ἀγάπη στόν Θεό καί ὁ Θεός
παραδίδεται σ᾿ αὐτόν... Ἔτσι ἡ θεία λατρεία εἶναι χαρά καί πανηγύρι, ἄνοιξη τῆς
ψυχῆς καί πρόγευση τοῦ Παραδείσου...
Ὅλοι ὅσοι ἐπισκέπτονται τό Ἅγιον Ὄρος,
διαπιστώνουν ὅτι ἡ λατρεία δέν ἔχει στατικό, ἀλλά δυναμικό χαρακτῆρα. Εἶναι μία
κίνηση πρός τόν Θεό: ἡ ψυχή πού ἀνεβαίνει στόν Θεό, συνανυψώνει μαζί της ὅλη
τήν κτίση».
ἀρχιμ. Γεώργιος Καψάνης Γρηγοριάτης (τέλη
20οῦ αἰ.)
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Ἄνοιξη στό λιμανάκι
τῆς Δάφνης.
Φωτογραφία Γρηγ. Κουτούδη
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ἡ φωτογραφία, πού ἀπεικονίζει σέ
ξύλινη μακέτα τή Μονή Μεγίστης Λαύρας, προέρχεται ἀπό τήν ἔκθεση πού
φιλοξενήθηκε τόν Ἰανουάριο τοῦ 2016 στό Μέγαρο Μουσικῆς Θεσσαλονίκης, μέ τίτλο
«Μιχάλης Βασιλόπουλος: Ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος...», μέ τήν εὐκαιρία τῆς συμπλήρωσης
100 ἐτῶν ἀπό τήν ἐνσωμάτωση τοῦ Ἁγίου Ὄρους στήν ἑλληνική πολιτεία. Πρόκειται
γιά μακέτες τῶν ἀθωνικῶν ἱερῶν μονῶν, πού, στή μικρή κλίμακα, τό μάτι
ἀγκαλιάζει ὅλη τή μεγαλοπρέπειά τους ἤ τή δεξιοτεχνία μέ τήν ὁποία τά ἔχει
«κτίσει» ὁ Μιχάλης Βασιλόπουλος. «Τί νόημα θά εἶχε νά φτιάξω τίς πανέμορφες
μονές τοῦ Ἁγίου Ὄρους, χωρίς νά δώσω βάση στά ἐντυπωσιακά πλακόστρωτα;»
ἀναφέρει ὁ ἴδιος.
Τό ὑλικό πού χρησιμοποιεῖ ὁ καλλιτέχνης εἶναι τό ξύλο μπάλσα, τό ὁποῖο
προέρχεται ἀπό ἕνα φυλλοβόλο δένδρο πού εὐδοκιμεῖ στά τροπικά δάση τῆς
Κεντρικῆς καί Νότιας Ἀμερικῆς καί στήν ὅψη δίνει τήν αἴσθηση πέτρας. Τό ξύλο
αὐτό εἶναι ἕνα ἀπό τά τέσσερα πιό ἐλαφριά ξύλα στόν κόσμο, σκληρό ὅμως καί
ἀνθεκτικό ἀλλά εὐλύγιστο, κόβεται εὔκολα καί μέ τά κατάλληλα ἐργαλεῖα τό
διαμορφώνει κανείς ὅπως θέλει. Γιά νά κολλήσουν ὅλα τά κομμάτια χρειάζονται
ἑβδομάδες, ἴσως καί μῆνες
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Θεοτοκάριον ὡραιότατον καί χαρμόσυνον, τό πρίν ἐπιμελῶς συγγραφέν
ἐκ τοῦ Ἁγίου Ὄρους βίβλων, παρ᾿ Ἀγαπίου
μοναχοῦ τοῦ Κρητός [τοῦ Ἁγιορείτου]. Καί τανῦν μετατυπωθέντι καί διορθωθέν
εἰς δόξαν αὐτῆς τῆς Ἀειπαρθένου Κόρης καί Θεομήτορος... Ἐνετίησιν ᾳχπα΄ [1681]
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
«Πόσον
μακαρίζει τίς ἑαυτόν ὁπόταν ἐγειρόμενος βλέπει τήν αὐγήν φωτίζουσαν τούς
ἀπείρους θόλους των μοναστηρίων, τά μικρά παρεκκλήσια καί τούς λευκούς τοίχους
τῶν ἀναριθμήτων ἐρημητηρίων, τούς κεκαλυμμένους ὑπό τῶν σχιστοειδῶν φυλλωμάτων
τῆς εὑρυκλάδου καστανέας, αἵτινες σχηματίζουσιν ἀδιαπέραστον εἰς τάς ἡλιακάς
ἀκτίνας σκιάδαν...
Ὁ ἦχος τῶν πολυαρίθμων κωδώνων,
ἀναμιγνύμενος μετά τῶν ἀσμάτων τῆς ἀναγεννωμένης ἐκ τῆς ἡρεμίας φύσεως καί ὁ
ὕμνος ὁλοκλήρου τῆς δημιουργίας, ἀνέρχεται ὡς εὐῶδες θυμίαμα μέχρι τῶν ποδῶν
τοῦ θρόνου τοῦ ἀπροσίτου δημιουργοῦ τοῦ Σύμπαντος».
ἀρχιμ. Γεράσιμος Σμυρνάκης Ἐσφιγμενίτης (ἀρχές 20οῦ αἰ.)
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Βατοπαιδινή κοινοβιακή Σκήτη τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέα στίς Καρυές.
Φωτογραφία Γρηγ. Κουτούδη
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Οἱ Ἅγιοι Ἀνάργυροι. Φορητή εἰκόνα. Ἔργο τῶν αὐταδέλφων
Γεωργίου μοναχοῦ καί Δημητρίου ἀπό τό χωριό Ράχωβα τῆς Β. Ἠπείρου. «Ἐν Ἁγίῳ
Ὄρει τοῦ Ἄθω 1899, Ἰουνίου 26».
Παλαιότερα βρισκόταν στό ναό τοῦ Ἁγ. Νικολάου
τῆς Ράχωβας. Σήμερα ἐκτίθεται στό Ἐθνικό Μουσεῖο Μεσαιωνικῆς Τέχνης στήν
Κορυτσᾶ τῆς Β. Ἠπείρου.
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΙΚΗΣ.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΠΕΡΙΤΕΧΝΟΥ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΕΥΛΟΓΙΑΣ.
ΣΚΗΤΗ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΩΝ. 18ος ΑΙΩΝΑΣ