ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2012
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
Ὅσοι
ἔχουν μέν τήν ἀγαθή προαίρεση γιά νά ἐλεήσουν, ἀλλά δέν ἔχουν τίποτα
καί πονᾶνε γι᾿ αὐτό, ἐλεοῦν μέ τό αἷμα τῆς καρδιᾶς τους».
*
«Ἐάν θέλεις νά βοηθήσεις τήν Ἐκκλησία, διόρθωσε τόν ἑαυτό σου, καί ἀμέσως διορθώνεται ἕνα κομματάκι τῆς Ἐκκλησίας.
Ἐάν φυσικά αὐτό τό ἔκαναν ὅλοι, ἡ Ἐκκλησία θά ἦταν διορθωμένη».
Γέρων Παΐσιος Ἁγιορείτης
Λίγο πρίν τά Καυσοκαλύβια.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ἁγιορείτικη ἀρχιτεκτονική κληρονομιά:
Τό Ἀρχονταρίκι τῆς Μεγίστης Λαύρας καί τμῆμα τοῦ παρεκκλησίου τῆς Κουκουζέλισσας.
Ἁρμονία καί τέχνη.
Ἁρμονία καί τέχνη.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Ἱεροψάλτου Ἐγκόλπιον.
Περιέχον
ἅπασαν τήν Ἐκκλησιαστικήν ἐνιαύσιον Ἀκολουθίαν Ἑσπερινοῦ, Ὄρθρου,
Λειτουργίας, Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καί τῆς λαμπροφόρου Ἀναστάσεως μετά
τινων καλοφωνικῶν εἱρμῶν ἐν τῷ τέλει.
Ἐκδίδοται
τό δεύτερον εἰς τόμους τρεῖς. Προσθήκη πολλῶν καί ἄλλων μαθημάτων
παλαιῶν τε καί νέων. Ὑπό Δ. Ἰ. Πρωτοψάλτου. Τόμος Πρῶτος. Ἐν
Κωνσταντινουπόλει 1894».
(Ἀφιέρωση στό ἐσωτερικό τοῦ βιβλίου):
«Τῇ
ἱερᾷ καί σεβασμίᾳ χορείᾳ τῶν ἐν τῷ Ἁγιωνύμῳ Ὄρει τοῦ Ἄθω Ὁσίων Πατέρων.
Τεκμήριον εὐγνωμοσύνης τήν βίβλον ταύτην εὐλαβῶς ἀνατίθησιν». Ὁ Ἐκδότης.
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
«Ὅλες
μας οἱ φροντίδες γιά τά βιοτικά, στό τέλος θά μείνουν ἐδῶ. Ἡ προσευχή
ὅμως, θά ἑνωθεῖ μέ τήν ψυχή καί θά τήν ἀκολουθήσει καί πέρα ἀπό τόν
τάφο».
Ἱερομόναχος Δοσίθεος
Ἀπό τό βιβλίο τοῦ μοναχοῦ Παταπίου: Ἁγιασμένες μορφές τῶν Καυσοκαλυβίων, σελ. 268.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Σταυρός στά Καυσοκαλύβια.
Φωτό: Πατάπιος μοναχός.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ἁγιορείτικη βιβλιοδεσία:
Χρυσοτυπία στό ὀπισθόφυλλο ἔντυπο βιβλίου. Βιβλιοθήκη Καυσοκαλυβίων.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Ἐκλογή ἐκ τῶν Ψαλμῶν τοῦ Προφήτου καί βασιλέως Δαβίδ.
Ἐκδίδεται δαπάνῃ Σάββα ἱερομονάχου τοῦ ἐκ τοῦ Ἰβηριτικοῦ Κελλίου τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων πλησίον τοῦ Πρωτάτου. Ἐν Ἀθήναις 1894.
ΜΑΡΤΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
Εἶπε ἕνα Ἁγιορείτης γέροντας:
-
Μέσα στήν ἀνθρώπινη ἀσυμφωνία κρύβεται ἡ συμφωνία τοῦ Θεοῦ. Γιά
παράδειγμα, στά ἀνδρόγυνα οἱ διαφορετικοί χαρακτῆρες δημιουργοῦν
ἁρμονία. Γι᾿ αὐτό οἱ γυναῖκες, μέ τήν πλούσια καρδιά τους νά ὁδηγήσουν
τούς ἄνδρες τους κοντά στό Θεό.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
«Προσδοκῶ Ἀνάστασιν νεκρῶν...». Ὀστεοφυλάκιο Κοιμητηρίου σκήτης Ἁγ. Τριάδος Καυσοκαλυβίων.
Φωτογραφία: Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ὁ Εὐαγγελισμός τῆς Θεοτόκου. Χρυσοκέντημα σέ ἱερατικά ἐπιμάνικα.
Μέσα 18ου αἰ. Κυριακό Καυσοκαλυβίων.
Μέσα 18ου αἰ. Κυριακό Καυσοκαλυβίων.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Βίβλος ἀναμορφώσεως μοναχικῆς πολιτείας ἤτοι Κατηχήσεις Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου
τοῦ Ὁμολογητοῦ. Διορθωθεῖσαι ἐπιμελῶς εἰς ἁπλοελληνικήν φράσιν καί
αὐξηθεῖσαι διπλασίως μετά τῶν ἐντύπων καί ἀνεκδότων, καί τυπωθεῖσαι νῦν
πρῶτον ὑπό Ζαχαρίου ἱερομονάχου, πρώην Ἐσφιγμενίτου νῦν δέ ἀσκητοῦ ἐν τῇ κατά τό Ἁγιώνυμον ὄρος Ἄθω μικρᾷ λαυριωτική Σκήτῃ τῆς ἁγίας Ἄννης. Ἐν Ἑρμουπόλει Σύρου 1887.
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ:
Εἶπε
ἕνα Ἁγιορείτης γέροντας:
-
Κατά τήν θείαν καί ἱεράν ἐξομολόγησιν
κρίνεται ὁ ἐξομολογούμενος, κρίνεται
καί ὁ Πνευματικός. Οἱ παλαιοί Πνευματικοί
ἦσαν πρακτικοί. Δέν κοίταζαν τό βάρος
τοῦ σφάλματος, ὅσο τήν διάθεση⋅ ὄχι
τόσο τά ἀκουόμενα, ὅσο ἐπρόσεχαν τήν
μεταχείριση τῆς ψυχῆς.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Ἀναμονή
γιά τόν Ἑσπερινό. Μονή Παντοκράτορος.
Φωτογραφία:
Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ἡ
Σταύρωση - Ἡ Ἀνάσταση. Χαλκογραφία
(0,42 Χ 0,56) ἀγνώστου χαράκτη. Μέσα 19ου αἰ.
Ἅγιον Ὄρος.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Πεντηκοστάριον
χαρμόσυνον. Τήν ἀπό τοῦ Πάσχα μέχρι
τῆς τῶν Ἁγίων Πάντων Κυριακῆς ἀνήκουσαν
αὐτῷ Ἀκολουθίαν. Περιέχον ἐπί τέλους
δέ καί τά Ἐωθινά Εὐαγγέλια τά ἐν τῷ
Ὄρθρῳ ἑκάστης τῶν ἐν τῷ μεταξύ τούτῳ
ἑορτῶν ἀναγινωσκόμενα. Διορθωθέν καί
δι᾿ ἑνός Προλόγου πλουτισθέν ὑπό
Βαρθολομαίου Κουτλουμουσιανοῦ τοῦ
Ἰμβρίου. Ἔκδοσις ὀγδόη ἐν ᾗ προσετέθησαν
εἰς τόν οἰκεῖον αςὐτῶν τόπον αἱ
ἐπιδιορθώσεις καί προσθῆκαι τοῦ αὐτοῦ
μετά καί πολλῶν ἄλλων παρά τοῦ ἀειμνήστου
Σπυρίδωνος ἱερομονάχου Ζερβοῦ
ἀρχιμανδρίτου τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Θρόνου. Βενετία 1896.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ:
Ἀρετή
εἶναι ἡ μέθεξη τῆς ἀκτίστου δόξης τοῦ
Χριστοῦ, πού διαπερνᾶ καί συνέχει καί
ἁγιάζει οὐρανό καί γῆ, καί ἀνακρᾶται
μέ κάθε ἀνθρώπινο πρόσωπο σέ μία σχέση
ἐκστατικῆς ἀγάπης, ὅπου τό ἐγώ γίνεται
Ἐσύ, ὅπου τό ἐμεῖς γίνεται ἡ εἰκόνα
τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. Τό δῶρο τῆς ἀρετῆς,
φῶς καί ζωή τοῦ κόσμου, γίνεται ἀπαίτηση
ἀληθινῆς κοινωνίας
ἐν
Χριστῷ.
Ἀρχιμ.
Χριστοδούλου, ἡγουμένου μονῆς
Κουτλουμουσίου, Πρόλογος στό:
Ὀρθοδοξία-Ἑλληνισμός. Πορεία στήν
τρίτη χιλιετία, τ. Β’, Ἅγιον Ὄρος
1996.
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Τό Μυστήριον τῆς Ἐξομολογήσεως, ὑπό Ζωσιμᾶ μοναχοῦ Ἐσφιγμενίτου, Ἀθῆναι 1900
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ:
Παρατηρῶ
ἕναν ἀπό τούς ἁγιογράφους μας μέ πόση
ὑπομονή, προσήλωση καί ἀκρίβεια φωτίζει
καί γλυκαίνει μέ ἀνεπαίσθητες πινελιές
τό βυζαντινό πρόσωπο τῆς Παναγίας.
Ἀκατανόητον θαῦμα. Τέχνη ὄχι θρησκευτική,
ἀλλά ἁγία. Κι ἐκείνη, ἡ Κυρία τῶν
Ἀγγέλων, μέ τά δικά της χρώματα προχέει
φῶς καί γλυκασμούς στό πρόσωπο καί τήν
καρδιά του.
Μυστήριο
κραυγῆς ἐν ἡσυχίᾳ Θεοῦ.
Ἱερομον.
Χρυσοστόμου Κουτλουμουσιανοῦ, «Μυστήριον
τῆς κραυγῆς ἐν ἡσυχίᾳ Θεοῦ», στό:
Ὀρθοδοξία-Ἑλληνισμός. Πορεία στήν
τρίτη χιλιετία, τ. Β’, Ἅγιον Ὄρος
1996, σ. 423.
Σταυρός στόν περίβολο τοῦ Κυριακοῦ τῆς σκήτης τῆς Ἁγίας Ἄννης.
Φωτογραφία: Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Σύγχρονες περίτεχνες διακοσμήσεις σέ ὀροφή.
Μονή Διονυσίου, ἀρχονταρίκι.
Φωτογραφία: Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Τάλας
καί ἁμαρτωλός, ὑπό ἀρχιμανδρίτου
Ἱερωνύμου Σιμωνοπετρίτου,
Βιβλίον
ψυχωφελέστατον, ἔκδοσις Α’, Ἀθῆναι
1956
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ:
Οἱ
προσευχές μας δέν εἰσακούονται, διότι δέν εἴμαστε ἄξιοι. Πρέπει νά γίνεις
ἄξιος, γιά νά προσευχηθεῖς. Δέν εἴμαστε ἄξιοι, διότι δέν ἀγαπᾶμε τόν πλησίον
μας ὡς ἑαυτόν. Τό λέει ὁ ἴδιος ὁ Χριστός: «Ἐάν οὔν προσφέρης τό δῶρόν σου ἐπί
τό θυσιαστήριον κακεῖ μνησθῆς ὅτι ὁ ἀδελφός σου ἔχει τί κατά σου, ἅφες ἐκεῖ τό
δῶρόν σου ἔμπροσθέν του θυσιαστηρίου καί ὕπαγε πρῶτον, διαλλάγηθι τῷ ἀδελφῶ σου
καί τότε ἐλθῶν πρόσφερε τό δῶρόν σου». Νά πάεις πρῶτα νά συμφιλιωθεῖς μέ τόν
ἀδελφό σου, νά συγχωρεθεῖς, γιά νά γίνεις ἄξιος. Ἄν δέν γίνει αὐτό, δέν μπορεῖς
νά προσευχηθεῖς. Ἄν δέν εἶσαι ἄξιος, δέν μπορεῖς νά κάνεις τίποτα. Ὅταν
τακτοποιήσεις ὅλες τίς ἐκκρεμότητες καί ἑτοιμασθεῖς, τότε πάεις καί προσφέρεις
τό δῶρο σου.
Γέροντας
Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Ὁ ἀρσανάς τῆς μονῆς Ἰβήρων.
Φωτογραφία:
Βοκοτόπουλος
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Ἀνάγλυφη μαρμάρινη διακόσμηση στή Φιάλη τῆς μονῆς
Κουτλουμουσίου
Φωτογραφία: Πατάπιος μον. Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ:
Λίγες
μέρες πρό της δικής του κοιμήσεως προς νουθεσία μου και βοήθειά πνευματική ο
Γέροντας μου είπε: «Παιδί μου νιώθω μέσα μου ολόκληρο Παράδεισο. Χάρι πολύ
μεγάλη, ευλογία Θεού. Βλέπεις οι κόποι της νεότητος τι κέρδος έφεραν. Βλέπεις
ότι τίποτε δεν πήγε χαμένο; Το κάθε τι το μέτρησε ο Θεός. Και για ένα ποτήρι
νερό αξιώνεται μισθού ο Χριστιανός. Πολλώ μάλλον οι κόποι οι μοναχικοί ενώπιον
του Θεού τυγχάνουν άνταποδόσεως εδώ μέν με χάρη και ευλογία, στον άλλο κόσμο
κατατίθενται στην τράπεζα του Θεού. Και όταν ο μοναχός απέλθη από τούτον τον
κόσμο, όλο αυτό το ποσόν θα το «σηκώσει», όταν βρεθεί επάνω στον άλλο κόσμο.
Δηλαδή οι καταθέσεις των κόπων τον περιμένουν και ανάλογα του ποσού που θα έχει
απ' εντεύθεν κατατεθεί εκεί θα γίνει και ο άνθρωπος πλούσιος εν τω
Παραδείσω».
Ἐφραίμ ἀρχιμανδρίτου,
προηγουμένου μονῆς Φιλοθέου, Περί τοῦ Γέροντος Ἰωσήφ τοῦ Ἡσυχαστοῦ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Στό
ἡσυχαστήριο τῶν Δανιηλαίων στά Κατουνάκια.
Φωτογραφία:
Σ. Λουλακάκης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Πλινθοκεραμικές συνθέσεις στόν ἐξωτερικό τοῖχο τοῦ παρεκκλησίου τοῦ Τιμίου Προδρόμου. Μεγίστη Λαύρα.
Φωτογραφία: Πατάπιος μον. Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Καισαρίου Δαπόντε (μοναχοῦ Ξηροποταμηνοῦ),
Ἐγκώμια καί Ὕμνοι εἰς τήν Παναγίαν, τούς
Ἀρχαγγέλου καί εἰς διαφόρους ἁγίους, ἐν Ἀθήναις 1908.
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ:
Ὁ κόσμος ἵσταται διὰ τῶν προσευχῶν τῶν Ἁγίων. Καὶ ὁ μοναχὸς ἐκλήθη, ἵνα προσεύχηται ὑπὲρ τοῦ κόσμου δι᾿ ὅλου τοῦ εἶναι αὐτοῦ. Εἰς τοῦτο ἔγκειται ἡ διακονία αὐτοῦ καὶ διὰ τοῦτο μὴ ἐπιβαρύνετε αὐτὸν διὰ κοσμικῶν μεριμνῶν. Ὁ μοναχὸς ὀφείλει νὰ ζῇ ἐν συνεχεῖ ἐγκρατείᾳ. Ἐὰν ὅμως εἶναι ἀπησχολημένος εἰς κοσμικὰς φροντίδας, τότε ἀναγκάζεται νὰ τρώγῃ πλεῖον, καὶ ἐκ τούτου προκαλεῖται γενικὴ ζημία, διότι ὁ τρώγων ὑπὲρ τὸ δέον δὲν δύναται πλέον
νὰ προσεύχηται, ὡς ὤφειλεν. Ἡ χάρις ἀγαπᾷ νὰ ζῇ ἐν ἀπεξηραμμένῳ δι᾿ ἀσκήσεως σώματι.
Όσιος Σιλουανός Αθωνίτης, Περί των Μοναχών
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:
Στό ἐργαστήριο τῶν Δανιηλαίων στά Κατουνάκια.
Φωτογραφία:
Σ. Λουλακάκης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ:
Φωτογραφία: Πατάπιος μον. Καυσοκαλυβίτης
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΣΠΑΝΙΟ ΒΙΒΛΙΟ:
Ακολουθία της αγίας Σκέπης της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου,
ψαλλομένη τη Α'Οκτωβρίου, : (ή και Λόγοι τινές Πανηγυρικοί της Θεοτόκου
προσετέθησαν) / Συντεθείσα μεν υπό Ιακώβου Μοναχού Αγιορείτου, νυν δε
το πρώτον εκδίδοται επιμελεία και δαπάνη του Πανοσιωτάτου Αβερκίου του
εκ του ιερου κοινοβίου του Ρωσσικού.
ἐν Ἀθήναις 1869.