ΜΟΝΑΧΟΥ ΠΑΤΑΠΙΟΥ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΟΥ
ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
Α' Αὐτοτελεῖς ἐκδόσεις
1) Ἰωνᾶς ὁ Καυσοκαλυβίτης. Ὁ βίος καί τά ἔργα μιᾶς πνευματικῆς μορφῆς τοῦ 18ου αἰ., ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 1999.
2) Ἡ Σώζουσα Ἀγωνία. Ὁ βίος τοῦ Ὁσιομάρτυρος Παχωμίου, ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2000.
3) Ἅγιος Ἀκάκιος ὁ Καυσοκαλυβίτης. Ἀπό τό Περιβόλι τῆς Παναγίας στόν Κῆπο τοῦ Θεοῦ, ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2001.
4) Χαρίτων ὁ Πνευματικός (1836-1906). Βίος καί Ἔργα, ἔκδ. Βρυέννιος, Θεσσαλονίκη 2003.
5) Καυσοκαλυβίτικα Νεομαρτυρολογικά. Ὑμναγιολογικά κείμενα περί Νεομαρτύρων ἀπό τή Βιβλιοθήκη τῆς Ἱερᾶς Σκήτης Καυσοκαλυβίων τοῦ Ἁγίου Ὄρους (ἀπό κοινοῦ μέ τόν Μ. Βαρβούνη), ἔκδ. Ἠρόδοτος, Θεσσαλονίκη 2003.
6) Ἡ Ὁσία Φιλοθέα τοῦ Ἄρτζες. Μία βυζαντινή ἁγία ἀπό τή Μ. Ἀσία στή Ρουμανία (ἀπό κοινοῦ μέ τόν Δ. Γόνη), ἔκδ. Νεκτ. Παναγόπουλος, Ἀθήνα 2004.
7) Κατάλογος τῶν Χειρογράφων Κωδίκων τῆς Βιβλιοθήκης τοῦ Κυριακοῦ τῆς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων, ἔκδ. Ἀντ. Σταμούλης, Θεσσαλονίκη 2005.
8) Ἁγία Μαρία ἡ Μαγδαληνή. Αὐτή πού ἀγάπησε πολύ. Ἁγιολογικά καί ὑμνογραφικά κείμενα, ἔκδ. Τέρτιος, Κατερίνη 2005.
9) Ἁγιασμένες μορφές τῶν Καυσοκαλυβίων. Ἀπό τόν ὅσιο Μάξιμο ὥς τόν γέροντα Πορφύριο, ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2007.
10) ‘‘Διαβάζοντας’’
τήν εἰκόνα τῶν Χριστουγέννων. Συμβολισμός καί θεολογική ἑρμηνεία, Ἅγιον Ὄρος: Μυσταγωγία στό Ἅγιο Δωδεκαήμερo, ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2011.
11) Ἡ Ἱερά Καλύβη τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου στα Καυσοκαλύβια τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Μικρό Προσκυνητάρι, ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2009.
12) Ὅσιος Παρθένιος ὁ ἐκ Φουρνᾶ τῶν Ἀγράφων ὁ Σκοῦρτος. Ὁ βίος καί τό ζωγραφικό του ἔργο, ἔκδ. Πανευρυτανικῆς Ἕνωσης, Ἀθήνα 2010.
13) Ὅσιος Μάξιμος ὁ Καυσοκαλύβης. Ἁγιολογία-Ὑμνογραφία-Τέχνη. Συμβολή στή μελέτη τοῦ ἁγιορειτικοῦ μοναχισμοῦ κατά τόν 14ο αἰ., ἔκδ. Μυγδονία, Θεσσαλονίκη 2010
14) Ἅγιον Ὄρος. Βηματίζοντας στόν τόπο καί τήν ἱστορία του, ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2012.
15) Ὁ μοναχός Ἰάκωβος Νεασκητιώτης καί τό ἔργο του (+1869). Ὑμναγιολογικά γιά τή Θεοτόκο καί τούς Ἁγιορεῖτες ὁσιομάρτυρες. Συμβολή στή μελέτη τοῦ ἁγιορειτικοῦ μοναχισμοῦ κατά τόν 19ο αἰώνα, διδακτορική διατριβή, ἔκδ. Ἱ. Μ. Ἁγίου Παύλου, Ἅγιον Ὄρος 2014.
15) Ὁ μοναχός Ἰάκωβος Νεασκητιώτης καί τό ἔργο του (+1869). Ὑμναγιολογικά γιά τή Θεοτόκο καί τούς Ἁγιορεῖτες ὁσιομάρτυρες. Συμβολή στή μελέτη τοῦ ἁγιορειτικοῦ μοναχισμοῦ κατά τόν 19ο αἰώνα, διδακτορική διατριβή, ἔκδ. Ἱ. Μ. Ἁγίου Παύλου, Ἅγιον Ὄρος 2014.
16) Ὅσιος Πορφύριος ὁ Καυσοκαλυβίτης. Ἡ ἁγιότητα στόν 21ο αἰώνα ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2014
17) Ὅσιος Ακάκιος ὁ Καυσοκαλυβίτης. Βιος - Παρακλητικός Κανών ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2014
17) Ὅσιος Ακάκιος ὁ Καυσοκαλυβίτης. Βιος - Παρακλητικός Κανών ἔκδ. Καλύβης Ἁγ. Ἀκακίου, Ἅγιον Ὄρος 2014
18) Ἀθωνικά Ὑμναγιολογικά Μελετήματα 1 ἔκδ. Κυριακίδης (Θεσσαλονίκη) 2017
Β' Ἄρθρα, Μελέτες, Πρακτικά Συνεδρίων
(ἐπιλογή ἀπό τά περίπου 160 δημοσιεύματα).
1) «Τά Σημειώματα τῶν χειρογράφων τοῦ Κυριακοῦ τῆς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων», Κληρονομία 32, τχ. Α-Β (2000), σ. 321-357.
2) «Ἡ αἵρεση τοῦ παπισμοῦ, ἡ αὐτοσυνειδησία τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἡ διαχρονικότητά τους στήν ἐκκλησιαστική τέχνη», Θεοδρομία ἔτ. Γ΄ τχ. 2 (2001), σ. 77-82.
3) ΚΔ΄ Οἴκοι χαιρετήσιμοι εἰς τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Ἐλεήμονα. Τό ἔργο καί ὁ ποιητής του ἱερομόναχος Ἰσίδωρος Κυριακόπουλος, Ἐκκλησιαστικός Φάρος ΟΓ΄ (2001-2002), σ. 67-80.
4) «Ὁ λόγιος ἱερομόναχος Ραφαήλ ὁ Ἀκαρνάν ὁ Καυσοκαλυβίτης καί ὁ Ἐγκωμιαστικός του Λόγος πρός τόν ἅγιο Μεγαλομάρτυρα Γεώργιο», Ὅσιος Γρηγόριος 27 (2002), σ. 49-64.
5) «Ἡ ἔλευση τῶν Λατινοφρόνων στόν Ἄθω ἐπί Μιχαήλ Η΄ καί τά συνακόλουθα μαρτύρια τῶν Ἁγιορειτῶν. Μιά χειρόγραφη μαρτυρία», Θεοδρομία ἔτ. Γ΄ τχ. 4 (2002), σ. 100-113.
6) «Ἡ πανηγυρική Ἀκολουθία τῶν ἁγίων Μακαρίων καί οἱ Ἁγιορεῖτες ὑμνογράφοι Χριστοφόρος Προδρομίτης καί Ἀντώνιος Νεασκητιώτης», Ἐκκλησιαστικός Φάρος ΟΔ΄ (2003), σ. 9-39.
7) «Ὁδοιπορικό στήν Ὀρθόδοξη γῆ τῆς Ρουμανίας (Μέρος Α΄). Ἡ συμβολή τοῦ Ἁγίου Ὄρους στήν ἡσυχαστική παράδοση τοῦ ρουμανικοῦ μοναχισμοῦ. Μαρτυρίες γιά τήν ἐπίδραση τοῦ Ἑλληνισμοῦ στή διαμόρφωση τοῦ ρουμανικοῦ μοναχισμοῦ»,
Πεμπτουσία 13 (2004), σ. 124-131.
8) «Ὁδοιπορικό στήν ὀρθόδοξη γῆ τῆς Ρουμανίας (Μέρος β΄). Οἱ ἑλληνικῆς καταγωγῆς τιμώμενοι Ἅγιοι στή Ρουμανική Ἐκκλησία», Πεμπτουσία 14 (2004), σ. 132-137.
9) «Ἀσματικός Κανόνας στόν ἅγιο Ἀχίλλιο τῆς Λάρισας. Τό ἔργο καί ὁ ποιητής του Χαρίτων Τρικκαῖος», Θεσσαλικό Ἡμερολόγιο 45 (2004), σ. 305-312.
10) «Γέρων Παΐσιος Ἁγιορείτης (1924-1994). Διακονία ἀγάπης», Ὀρθόδοξη Μαρτυρία 73 (2004), σ. 92-95.
11) Ὁ ἁγιορείτης ὑμνογράφος Νήφων Ἰβηροσκητιώτης καί οἱ χαιρετιστήριοι Οἴκοι του στούς ἁγίους Ἀντώνιο καί Ἀθανάσιο, ἀρχιεπίσκοπο Ἀλεξανδρείας, τούς Μεγάλους, Ἐκκλησιαστικός Φάρος ΟΕ΄ (2004), σ. 7-33.
12) «Ὁ Φώτης Κόντογλου καί ὁ μοναχός Ἰσίδωρος Καυσοκαλυβίτης. Σχέσεις ἀλληλεκτίμησης μέσα ἀπό κείμενά τους καί ἀνέκδοτες ἐπιστολές», Παρνασσός ΜΣΤ΄ (2004), σ. 203-260. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
13) «Ἁγίου Ἰσιδώρου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως (1347-1350), Κανών χαρμόσυνος εἰς τόν Τίμιον Πρόδρομον», Βυζαντινός Δόμος 14 (2004-2005), σ. 215-224.
14) «Οἱ ἅγιες εἰκόνες, ἀναπόσπαστο τμῆμα τῆς Ὀρθοδόξου παραδόσεως», Ὀρθόδοξη Μαρτυρία 78 (2006), σ. 70-73.
15) «Ἱερομόναχος Παρθένιος ὁ ἐκ Φουρνᾶ τῶν Ἀγράφων ὁ πνευματικός καί ζωγράφος, ὁ Σκοῦρτος. Μία σημαίνουσα πνευματική καί καλλιτεχνική μορφή τοῦ Ἁγίου Ὄρους», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 809 (2005), σ. 563-624.
16) «Ἡ εἰκονογράφηση τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης στήν βυζαντινή τέχνη», Πεμπτουσία 21 (2006), σ. 142-147.
17) «Ἄγνωστα καί ἀνέκδοτα ὑμνογραφήματα τοῦ μοναχοῦ Γερασίμου Μικραγιαννανίτου τῆς περιόδου 1926-1941 στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων. Συμβολή στή μελέτη τῆς ζωῆς καί τοῦ ἔργου του», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 811 (2006), σ. 789-827.
18) «Μικρό Λειτουργικό Ὑπόμνημα περί τοῦ γυναικείου μοναχσμοῦ», Ἡ ὁσία Θωμαΐς ἡ ἐκ Λέσβου 5 (2006), σ. 15-16.
19) «Μεταβυζαντινή τέχνη στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων. Ἄγνωστες φορητές εἰκόνες Διονυσίου τοῦ ἐκ Φουρνᾶ», Ἅγιον Ὄρος. Πνευματικότητα καί Ὀρθοδοξία. Τέχνη. Πρακτικά τοῦ Β΄ Διεθνοῦς Συμποσίου. Ἑταιρεία Μακεδονικῶν Σπουδῶν. Θεσσαλονίκη 11-13 Νοεμβρίου 2005, Θεσσαλονίκη 2006, σ. 331-378.
20) «Ἡ Παλαιολόγειος βυζαντινή ἐποχή στήν ἁγιορειτική Σκήτη Καυσοκαλυβίων. Μία πρώτη προσέγγιση στήν ἱστορία καί τήν τέχνη», Βυζαντινός Δόμος 15 (2006), σ. 265-315
21) «Ἅγιος Μακάριος Κορίνθου ὁ Νοταρᾶς (1735-1805). Συμβολή στή μελέτη τῆς ὑμνογραφίας καί εἰκονογραφίας του», Πρακτικά τοῦ Συνεδρίου: Ὁ ἅγιος Μακάριος (Νοταρᾶς)-Γενάρχης τοῦ Φιλοκαλισμοῦ-Μητροπολίτης Κορίνθου καί ὁ περίγυρός του. Κόρινθος 9-13 Μαΐου 2005, Ἀθήνα 2006, σ. 705-714, 774, 775-776.
22) «Ὁ ὅσιος Διονύσιος ὁ Ρήτωρ καί ἡ παράφρασή του στό ‘‘Λόγο πρός ἀρχαρίους μοναχούς’’ τοῦ ἀββᾶ Ἰσαάκ τοῦ Σύρου», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 815 (2007), σ. 5-20.
23) «Τά τοιχογραφημένα παρεκκλήσια τῆς ἁγιορειτικῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων. Μέρος Α΄» Μακεδονικά 36 (2007), σ. 65-96.
24) «Ἀγρυπνία. Ἡ νυκτερινή ζωή τῆς Ἐκκλησίας», Τόλμη 80 (2007), σ. 66-69.
25) «Ἱερομονάχου Ἰωαννικίου Κόχιλα, βίος ὁσίου Μαξίμου τοῦ Καυσοκαλύβη (14ος αἰ.). Ἔκδοση τοῦ κειμένου ἀπό τό ἀρχαιότερο χειρόγραφο», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 819 (2007), σ. 513-577. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
26) «Ἄγνωστες φορητές εἰκόνες τοῦ ἱερομονάχου Διονυσίου τοῦ ἐκ Φουρνᾶ στή νῆσο Σκόπελο», Θεσσαλικό Ἡμερολόγιο 53 (2008), σ. 209-230.
27) «Κοσμᾶ βεστήτορος τοῦ Φιλοσόφου ‘‘Ἐγκώμιον εἰς τόν ἅγιον Ἰωάννην τόν Χρυσόστομον’’ καί ἡ ἀνέκδοτη παράφρασή του ἀπό τόν μοναχό Ἰάκωβο Νεασκητιώτη», Βυζαντινός Δόμος 16 (2007-2008), σ. 421-433.
28) «Μοναχική ζωή: Φιλοσοφία περί τοῦ θανάτου», Ὄψεις τοῦ πολιτιστικοῦ φαινομένου. Ἐπιστημονικές προσεγγίσεις τοῦ θανάτου καί τῆς ζωῆς (Συλλογικός τόμος, ἐπιμέλεια Δ. Μαγριπλῆς), ἐκδ. Ἀντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2008, σ. 311-322.
29) «Ἄγνωστες εἰκόνες τῶν Γαλατσιάνων ζωγράφων τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί τοῦ Ἰακώβου Ἰβηρίτου στή Μαρώνεια τῆς Θράκης», Χρονικά τῆς Χαλκιδικῆς 52-53 (2007-2008), σ. 141-162.
30) Παταπίου μον. Καυσοκαλυβίτου-Ξυνάδα Ἐμμανουήλ, «Ἱερομονάχου Ἰωάσαφ Διονυσιάτου τοῦ Διδασκάλου, ἀνέκδοτα μελουργήματα στόν ὅσιο Νεῖλο τό Μυροβλύτη», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 824 (2008), σ. 697-724.
30) Παταπίου μον. Καυσοκαλυβίτου-Ξυνάδα Ἐμμανουήλ, «Ἱερομονάχου Ἰωάσαφ Διονυσιάτου τοῦ Διδασκάλου, ἀνέκδοτα μελουργήματα στόν ὅσιο Νεῖλο τό Μυροβλύτη», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 824 (2008), σ. 697-724.
31) «Ὁ μοναχός Μητροφάνης ὁ ἐκ Βιζύης τῆς Θράκης. Προσέγγιση στό ζωγραφικό του ἔργο», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 823 (2008), σ. 523-547.
32) «Ὁσιακές μορφές τῶν Ἀγράφων στήν Ἁγιορειτική Σκήτη τῶν Καυσοκαλυβίων. Ἄγνωστες φορητές εἰκόνες Διονυσίου τοῦ ἐκ Φουρνᾶ στή νῆσο Σκόπελο», Πρακτικά Συνεδρίου ‘‘ Ἡ Εὐρυτανία στίς περιγραφές Ἑλλήνων καί ξένων περιηγητῶν ἀπό τήν ἀρχαιότητα ὥς τήν ἐποχή μας’’, Καρπενήσι 12-15 Ἰουλίου 2007, Ἀθήνα 2008, σ. 155-202.
33) «Ὁ ὅσιος Ἀκάκιος ὁ Καυσοκαλυβίτης, ἡ μονή τῆς Ἁγίας Τριάδος Σουρβιᾶς τοῦ Πηλίου καί ἡ σκήτη τῆς Ἁγίας Τριάδος τῶν Καυσοκαλυβίων», Θεσσαλικό Ἡμερολόγιο 55 (2009), σ. 321-340.
34) «Ἄσκηση καί λογιότητα στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων κατά τό 18ο αἰ.», Παρνασσός Ν΄ (2008), σ. 115-172. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
35) «Ἡ μονή Εὐαγγελιστρίας Σκοπέλου καί ὁ ἀνέκδοτος περί αὐτήν κώδικας τοῦ μοναχοῦ Καισαρίου Δαπόντε», Ἀλεξανδρηνός Ἀμητός (Ἀφιέρωμα στή μνήμη τοῦ Ἱ. Μ. Χατζηφώτη), τ. β΄, Ἀθήνα 2009, σ. 455-476.
36) «Ἄγνωστες φορητές εἰκόνες τοῦ Ἀντωνίου Ἀγοραστοῦ τοῦ Κρητός στή Σκόπελο», Θεσσαλικό Ἡμερολόγιο 56 (2009), σ. 297-318.
37) «Τό ἐργαστήριο τῶν Καρπενησιωτῶν ζωγράφων στίς Καρυές τοῦ Ἁγίου Ὄρους». Οἱ τοιχογραφίες τοῦ νάρθηκα τοῦ Κυριακοῦ τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων (1820)», Πρακτικά τοῦ Συνεδρίου: Τά Ἄγραφα στή διαδρομή τῆς ἱστορίας. Ἄγραφα 8-10 Αὐγούστου 2008, Α΄ τόμος, Ἀθήνα 2009, σ. 305-352.
38) «Τά ἁγιορείτικα χειρόγραφα καί ἡ συμβολή τους στόν πολιτισμό», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 829 (2009), σ. 475-482. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
39) «Ἄγνωστες φορητές εἰκόνες τῶν ἱερομονάχων Διονυσίου καί Παρθενίου τῶν ἐκ Φουρνᾶ τῶν Ἀγράφων στίς Καρυές τοῦ Ἁγίου Ὄρους (Μέρος Α΄)», Ἀρχεῖο Εὐρυτανικῶν Σπουδῶν καί Ἐρευνῶν 3 (2009), σ. 45-50. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
40) «Περί τῶν πρώτων φορητῶν εἰκόνων τοῦ ὁσίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου ἀπό τήν ἁγιοκατάταξή του (1955)», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 830 (2099), σ. 577-589. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
41) «Θεσσαλονίκη καί Κωνσταντινούπολη. Οἱ σχέσεις τους, διά μέσου τῶν ἁγίων, κατά τήν πρωτοβυζαντινή καί μεσοβυζαντινή περίοδο», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 834 (2010), σ. 267-294.
42) Ὁ "μακάριος καί ἀοίδιμος Διδάσκαλος Θεοδώρητος" Λαυριώτης ὁ ἐξ Ἰωαννίνων. Συμβολή στή μελέτη τοῦ βίου καί τοῦ ἔργου του μέσα ἀπό ἀνέκδοτα κείμενα, Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 836 (2010), σ. 585-633.
43) «Ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Σχήματος.
Ἑρμηνεία καί θεολογία τῶν εὐχῶν τῆς μοναχικῆς καθιερώσεως», Θεολογία τόμ. 82, τχ. 1,
Ἰανουάριος-Μάρτιος 2011, σ. 141-167. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
44) «Τά εἰκονογραφικά ἐργαστήρια τῶν
Καυσοκαλυβίων. Μία πρώτη παρουσίαση», Γρηγόριος
Παλαμᾶς 839 (2011) 195-206. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
45) «Τό εἰκονογραφημένο χειρόγραφο Στιχηράριο τοῦ μητροπολίτου Νέων
Πατρῶν Γερμανοῦ, ἀρ. 44 τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων», Πρακτικά Συνεδρίου: Ἡ Ὑπάτη στήν ἐκκλησιαστική ἱστορία, τήν
ἐκκλησιαστική τέχνη καί τόν ἑλλαδικό μοναχισμό (Ὑπάτη 8-10 Μαΐου 2009),
Ἀθήνα 2011, σ. 567-594.
46) «Ἁγιορειτικές ὁσιακές μορφές στή
Θράκη τοῦ 14ου αἰ.», Πρακτικά τοῦ 4ου Διεθνοῦς Συμποσίου Θρακικῶν
Σπουδῶν: Βυζαντινή Θράκη. Μαρτυρίες καί Κατάλοιπα. Κομοτηνή, 18-22 Ἀπριλίου
2007, στό: Byzantinsche
Farschulngen 300 XXX (2011) σ. 277-326, πίνακες 801-807.
47) «Οἱ Μικρασιάτες ὅσιοι Ἀθανάσιος
Ἀθωνίτης, Μάξιμος Καυσοκαλύβης καί Γρηγόριος Σιναΐτης. Οἱ πνευματικές τους
σχέσεις καί ἡ συμβολή τους στόν ἁγιορειτικό μοναχισμό», Βυζαντινός Δόμος 17-18 (2009-2010) 551-581.
48) «Ὁ οἰκουμενικός πατριάρχης Ἰωακείμ
Γ΄, ὁ ἀπό Θεσσαλονίκης καί τό κωδωνοστάσιο τῆς σκήτης Καυσοκαλυβίων μέσα ἀπό
ἀνέκδοτες ἐπιστολές», Ἐπιστημονική Ἐπετηρίδα Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας
Θεσσαλονίκης (Ἀφιέρωμα στό μακαριστό ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κυρό
Χριστόδουλο), Θεσσαλονίκη 2011, σ. 791-806, πίνακες: σ. 909-911.
49) «Ἐπιγραφές τῆς σκήτης Ἁγίας Τριάδος
Καυσοκαλυβίων», Παρνασσός ΝΒ’ (2010)
211-304. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
50) «Ὁ ἁγιορείτης λόγιος Κύριλλος
Λαυριώτης καί τά ἀνέκδοτα Συναξάρια τοῦ Τριωδίου καί τοῦ Πεντηκοσταρίου. Συμβολή
στή μελέτη τοῦ ἔργου του», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς
844 (2012) 27-72. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
51) «Ἡ ἁγία νεομάρτυς Κυράννα. 260 ἔτη
ἀπό τό μαρτύριό της (+ Θεσσαλονίκη 1751). Συμβολή στή μελέτη τῆς εἰκονογραφίας
της», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς 846 (2012)
267-276.
52) «Ἀκάκιος ὁ Καυσοκαλυβίτης», Μεγάλη Ὀρθόδοξη Χριστιανική Ἐγκυκλοπαίδεια,
τ. 2, ἐκδ. Στρατηγικές Ἐκδόσεις, Ἀθήνα χ.χ., σ. 40-41.
53) «Ὁ Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης καί
ἡ λόγια παράδοση στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων
κατά τόν 18ο αἰώνα», Παρνασσός ΝΓ΄
(2011) 327-364. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
54) «Τά εἰκονογραφικά ἐργαστήρια τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων (19ος-20 ός αἰ.), Πρακτικά Β’ Ἐπιστημονικοῦ Συμποσίου
Νεοελληνικῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τέχνης (Βυζαντινό καί Χριστιανικό Μουσεῖο,
26-27 Νοεμβρίου 2010), Ἀθήνα 2012, σ. 411-435. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
55) Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης - Νεῖλος
μοναχός Καυσοκαλυβίτης, «Ὁ Ἰωάννης
Φουντούλης καί οἱ πνευματικές ὁδοιπορίες του στό Ἅγιον Ὄρος, μέσα ἀπό τήν
ἀνέκδοτη ἐπιστολογραφία του μέ τούς Καυσοκαλυβίτες Ἰωασαφαίους (1966-1986)», Γηθόσυνον Σέβασμα. Ἀντίδωρον τιμῆς καί
μνήμης εἰς τόν μακαριστόν καθηγητήν τῆς Λειτουργικῆς Ἰωάννην Φουντούλην († 2007),
τ. Β΄, σ. 1553-1570. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
56) «Ἀνέκδοτες τυπικές λειτουργικές
διατάξεις σέ κώδικες τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων», Γηθόσυνον Σέβασμα. Ἀντίδωρον τιμῆς καί μνήμης εἰς τόν μακαριστόν
καθηγητήν τῆς Λειτουργικῆς Ἰωάννην Φουντούλην († 2007), τ. Β΄, σ.
1571-1598. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
57) «Σχέσεις Μοσχοπόλεως καί Ἁγίου Ὄρους. Οἱ περιπτώσεις τοῦ
Βίου τοῦ ὁσιομάρτυρος Νικοδήμου καί τοῦ ἔργου τῶν ζωγράφων Κωνσταντίνου καί
Ἀθανασίου ἀπό τήν Κορυτσᾶ καί Δαβίδ ἀπό τή Σελενίτζα», Ἡπειρωτικό Ἡμερολόγιο ΛΑ΄ (2012) 5-60. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
58) «Ὄψεις τῆς ἀπήχησης τῆς Ἀπελευθέρωσης
τοῦ Ἁγίου Ὄρους (1912) στή ζωή τῶν Ἁγιορειτῶν μοναχῶν», Τό Ἅγιον Ὄρος στά χρόνια τῆς Ἀπελευθέρωσης. Πρακτικά Ζ΄ Διεθνοῦς
Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου, (Θεσσαλονίκη 23-25 Νοεμβρίου 2012), Θεσσαλονίκη 2013,
σ. 147-159.
59) «Ὁ ἁγιογραφικός οἶκος τῶν Ἰωασαφαίων
στή σκήτη Καυσοκαλυβίων (ἵδρυση 1858): εἰκονογραφικά πρότυπα, ἀπήχηση,
ἐπιδράσεις», Τό Ἅγιον Ὄρος στά χρόνια τῆς
Ἀπελευθέρωσης. Πρακτικά Ζ΄ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου. Στρογγυλή
Τράπεζα ‘’Ναζαρηνή Ζωγραφική’’, (Θεσσαλονίκη 23-25 Νοεμβρίου 2012), Θεσαλονίκη
2013, σ. 491-519.
60) «Μοναχός Γεώργιος Βίτκοβιτς
(1920-1972). Ἕνας λαμπρός κρίκος στήν χρυσῆ ἁλυσίδα τῶν Ἁγιορειτῶν Πατέρων»,
Εἰσαγωγή στό βιβλίο τοῦ Ἰωσήφ Μ. Δ., Μοναχός
Γέωργιος Βίτκοβιτς. Ἕνας Ἁγιορείτης ἀσκητής τοῦ 20οῦ αἰῶνος, ἐκδ. Ἱ. Μ.
Χιλανδαρίου, Ἅγιον Ὄρος 2013, σ. 13-21.
61) «Ὁ ἁγιορείτης ἱερομόναχος Διονύσιος ὁ
ἐκ Φουρνᾶ καί τό εἰκονογραφικό του ἐργαστήριο. Οἱ νεώτερες ἔρευνες. Οἱ
τοιχογραφίες τοῦ Κυριακοῦ τῆς σκήτης Καυσοκαλυβίων», Πρακτικά Συνεδρίου: Ὅσιος Εὐγένιος ὁ Αἰτωλός καί αἱ Σχολαί τῶν
Ἀγράφων κατά τήν Τουρκοκρατία (Καρπενήσι 7-9 Ὀκτωβρίου 2011), τ. Β΄, Ἀθῆναι
2014, 1029-1094 (οἱ τοιχογραφίες τοῦ Κυριακοῦ στίς σ. 1043-1094).
62) «Ἄγνωστα καί ἀνέκδοτα ὑμναγιολογικά
ἔργα πρός τιμήν τοῦ Ἁγιορείτου ἱερομάρτυρος Κυπριανοῦ τοῦ ἐκ Κλειτζοῦ τῶν
Ἀγράφων», Ἱστορία καί Πολιτισμός
Δημοτικῆς Ἑνότητας Φουρνᾶ Εὐρυτανίας. Πρακτικά Συνεδρίου (20-22 Ἰουλίου
2012), τ. Β΄, Ἀθήνα 2014, σ. 783-828.63) «Ὁ ἑλληνοσέρβος ἁγιορείτης
ὅσιος Νικόδημος τῆς Τισμάνα (1320-1406)», Βυζαντινός
Δόμος 19-20-21 (2011-2012-2013) 423-443. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
63) «Ὁ ἑλληνοσέρβος ἁγιορείτης ὅσιος Νικόδημος τῆς Τισμάνα (1320-1406)», Βυζαντινός Δόμος 19-20-21 (2011-2012-2013) 423-443.
64) «Τά τοιχογραφημένα παρεκκλήσια τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων (19ος-ἀρχές 20οῦ αἰ.), Χρονικά τῆς Χαλκιδικῆς 56-57 (2011-2012) 57-78.
63) «Ὁ ἑλληνοσέρβος ἁγιορείτης ὅσιος Νικόδημος τῆς Τισμάνα (1320-1406)», Βυζαντινός Δόμος 19-20-21 (2011-2012-2013) 423-443.
64) «Τά τοιχογραφημένα παρεκκλήσια τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων (19ος-ἀρχές 20οῦ αἰ.), Χρονικά τῆς Χαλκιδικῆς 56-57 (2011-2012) 57-78.
65) «Ὁ
Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης καί ἡ λογία παράδοση στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων κατά τόν
ΙΗ΄ αἰώνα», Πρακτικά Συνεδρίου: Ὁ
Διδάσκαλος τοῦ Γένους Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης καί τό ἔργο του (Πύργος
Ἠλείας 24-25 Μαΐου 2008), Πύργος Ἠλείας 2014, σ. 185-242. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
66) "Ὄψεις τῆς ἐπιδράσεως τῆς ἁγιορειτικῆς πνευματικότητας στίς τοπικές κοινωνίες διά τῶν Μετοχίων: λειτουργική ζωή-γενίκευση τῆς τιμῆς τῶν ἐν Ἁγίῳ Ὄρει τιμωμένων Ἁγίων", Πρακτικά Θ΄ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου: Ἠ ἐξακτίνωση τοῦ Ἀγίου Ὄρους στόν ὀρθόδοξο κόσμο: τά Μετόχια (Θεσσαλονίκη 21-23 Νοεμβρίου 2014), Θεσσαλονίκη 2015, σ. 501-513
67) «Ἀπό τά Πάτρια στήν Ἀθωνιάδα τοῦ μοναχοῦ Ἰακώβου Νεασκητιώτου (19ος αἰῶνας): Ἡ καταγραφή τῆς ἀθωνικῆς ἱστορίας ἀπό τούς Ἁγιορεῖτες λογίους», Ἅγιον Ὄρος καί λογιοσύνη. Πρακτικά Η΄ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου (Θεσσαλονίκη 22-24 Νοεμβρίου 2013), Θεσσαλονίκη 2014, σ. 327-342.
68)«Ὁ ἱερομόναχος Κύριλλος Καστανοφύλλης ὡς Ἁγιορείτης λόγιος», Πρακτικά Ἡμερίδας: Κύριλλος Καστανοφύλλης. Τό ἀνακαινιστικό καί ἀναμορφωτικό ἔργο του στήν Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας Προυσιώτισσας (Καστανιά Προυσοῦ 10 Αὐγούστου 2014), Ἀθήνα 2016, σ. 71-88.
69)«Ἡ τέχνη τῆς Ξυλογλυπτικῆς στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων. 19ος-20ός αἰ.», Πρακτικά Γ΄ Συμποσίου Νεοελληνικῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τέχνης, (Ἀθήνα, Βυζαντινό καί Χριστιανικό Μουσεῖο, 22-24 Νοεμβρίου 2013), Ἀθήνα 2015, σ. 485-506. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
70) «Συμπληρωματικός Κατάλογος τῶν χειρογράφων κωδίκων τοῦ Κυριακοῦ τῆς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων (ἀρ. 243-279), Χρονικά τῆς Χαλκιδικῆς (2013-2014) 89-141.
71) «Ὁ λόγιος Ἁγιορείτης ἱερομόναχος Ἰωνᾶς Καυσοκαλυβίτης ὁ Αἰτωλός (+ 1765), Πρακτικά Α΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Τοπικῆς Ἱστορίας καί Πολιτισμοῦ Τριχωνίας καί Ναυπακτίας «Ἡ χώρα τῶν Θεστιέων στόν ἱστορικό χῶρο καί χρόνο», (9-11 Ἰουνίου 2012), τ. 2, Βλοχός Ἀγρινίου 2015, σ. 987-1012.
66) "Ὄψεις τῆς ἐπιδράσεως τῆς ἁγιορειτικῆς πνευματικότητας στίς τοπικές κοινωνίες διά τῶν Μετοχίων: λειτουργική ζωή-γενίκευση τῆς τιμῆς τῶν ἐν Ἁγίῳ Ὄρει τιμωμένων Ἁγίων", Πρακτικά Θ΄ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου: Ἠ ἐξακτίνωση τοῦ Ἀγίου Ὄρους στόν ὀρθόδοξο κόσμο: τά Μετόχια (Θεσσαλονίκη 21-23 Νοεμβρίου 2014), Θεσσαλονίκη 2015, σ. 501-513
67) «Ἀπό τά Πάτρια στήν Ἀθωνιάδα τοῦ μοναχοῦ Ἰακώβου Νεασκητιώτου (19ος αἰῶνας): Ἡ καταγραφή τῆς ἀθωνικῆς ἱστορίας ἀπό τούς Ἁγιορεῖτες λογίους», Ἅγιον Ὄρος καί λογιοσύνη. Πρακτικά Η΄ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου (Θεσσαλονίκη 22-24 Νοεμβρίου 2013), Θεσσαλονίκη 2014, σ. 327-342.
68)«Ὁ ἱερομόναχος Κύριλλος Καστανοφύλλης ὡς Ἁγιορείτης λόγιος», Πρακτικά Ἡμερίδας: Κύριλλος Καστανοφύλλης. Τό ἀνακαινιστικό καί ἀναμορφωτικό ἔργο του στήν Ἱερά Μονή τῆς Παναγίας Προυσιώτισσας (Καστανιά Προυσοῦ 10 Αὐγούστου 2014), Ἀθήνα 2016, σ. 71-88.
69)«Ἡ τέχνη τῆς Ξυλογλυπτικῆς στή Σκήτη Καυσοκαλυβίων. 19ος-20ός αἰ.», Πρακτικά Γ΄ Συμποσίου Νεοελληνικῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τέχνης, (Ἀθήνα, Βυζαντινό καί Χριστιανικό Μουσεῖο, 22-24 Νοεμβρίου 2013), Ἀθήνα 2015, σ. 485-506. (Το άρθρο σε pdf εδώ)
70) «Συμπληρωματικός Κατάλογος τῶν χειρογράφων κωδίκων τοῦ Κυριακοῦ τῆς Σκήτης Ἁγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων (ἀρ. 243-279), Χρονικά τῆς Χαλκιδικῆς (2013-2014) 89-141.
71) «Ὁ λόγιος Ἁγιορείτης ἱερομόναχος Ἰωνᾶς Καυσοκαλυβίτης ὁ Αἰτωλός (+ 1765), Πρακτικά Α΄ Διεθνοῦς Συνεδρίου Τοπικῆς Ἱστορίας καί Πολιτισμοῦ Τριχωνίας καί Ναυπακτίας «Ἡ χώρα τῶν Θεστιέων στόν ἱστορικό χῶρο καί χρόνο», (9-11 Ἰουνίου 2012), τ. 2, Βλοχός Ἀγρινίου 2015, σ. 987-1012.
72) «Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ιστορούμενος ως μοναχός. Η απεικόνισή του στο Άγιον Όρος», Χρονικά
τῆς Χαλκιδικῆς 60-61 (2015-2016) σ. 79-104. (Το άρθρο σε pdf εδώ).
73) «Η παράδοση περί ελεύσεως της Θεοτόκου στην Κύπρο μέσα απο τα πάτρια του Άγίου Όρους και τη χειρόγραφη παράδοση», Βέλλα Επιστημονική Επετηρίδα, Όγδοος τόμος, Τεύχος Α' (2017 -2019) σ. 171-188. (Το άρθρο σε pdf εδώ).
74) «Η Εικονογραφικά Νεομαρτύρων: Οι απεικονίσεις τους στον Άγιον Όρος κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα», Πρακτικά Ε’ Ἐπιστημονικοῦ Συμποσίου
Νεοελληνικῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τέχνης (Βυζαντινό καί Χριστιανικό Μουσεῖο, 15-16 Δεκεμβρίου 2017), Ἀθήνα 2020, σ. 379-399. (Το άρθρο σε pdf εδώ)