Πέμπτη 1 Ιανουαρίου 2015

ΝΕΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Νέος Χρόνος καί γιορείτικος χρόνος

 


Νέος χρόνος ρχισε δη νά μετράει γιά τήν νθρωπότητα, καί ο προσδοκίες λων μας γιά τό καλύτερο εναι μεγάλες. 
κκλησία μέσα στή διαχρονική πορεία της διαμορφώνει τήν εκόνα τς μνήμης καί τή συνολική ντίληψη τς στορίας το κόσμου. Τά μοναστήρια κυρίως διασώζουν τά μνημεα τς μνήμης καί τά ναπαράγουν. ς χαρακτηριστικό παράδειγμα φέρνουμε τούς χειρόγραφους κώδικες, πού στή συνέχεια ἀντιγράφονται καί πάλι ἀντιγράφονται...
 Στό Ἅγιον Ὄρος ὁ χρόνος καί τά ἀποτυπώματά του, ἡ ἱστορική μνήμη, ἔχει καταγραφεῖ μέσα ἀπό τίς πολυάριθμες ἐπιγραφές, χαράγματα, χρονογραφίες, ἐνθυμήσεις σέ χειρόγραφα καί παλαιά ἔντυπα, σέ κειμήλια, σέ φορητές εἰκόνες καί τοιχογραφίες.















Κάθε τόπος σκησης στό γιον ρος εναι νας κόσμος ξω πό τόν κόσμο. Ο γιορετες πατέρες ζον κυρίως μέσα στό χρόνο τς θείας λατρείας καί τς στορίας το μοναστικο σκηνώματος στό ποο ζον· χουν διαίτερα ντονη τή συνείδηση τς συνέχειάς της. Ο νυχθήμερες κολουθίες, ο λονύκτιες γρυπνίες, ο πανηγύρεις, ο μέ διαίτερο τρόπο ορταζόμενες γιορτές το Δωδεκαημέρου καί κυρίως το Πάσχα, μεταμορφώνουν τήν καθημερινότητα, κορυφώνουν μέ ντάσεις τή βίωσή της, λλάζουν τήν ποιότητα το χρόνου. νατρέπεται χρόνος καί ντί νά μς δηγήσει πρός τόν θάνατο, πηγαίνει ντίστροφα πρός τήν ζωή, πρός Ατόν πού εναι «τό φς το κόσμου» καί ποος επε « κολουθών μοι ξει τό φς τς ζως». Γι᾿ ατό δέν μετρομε πλέον τίς μέρες πό τό πρωΐ ς τό βράδυ, λλά ρχίζει λειτουργική μέρα πό τόν σπερινό, πό τό σκότος μς δηγε πρός τό φς, μέσα στό φς το Χριστο.
Γράφει νας ξένος στοχαστής σέ ργο του μέ τίτλο «Τά σύνορα το Παραδείσου. Σπουδή στό μοναχισμό»:
Σέ κάθε πισκέπτη πού μπαίνει γιά πρώτη φορά σ᾿ να μοναστήρι, χρόνος δίνει τήν ντύπωση τι στέκει κίνητος. ν κάποιος μείνει κε μιά βδομάδα να μήνα, το πιβάλλεται διαφορετική κλίμακα καί σχμα χρόνου, στά ποα, στήν ρχή, νθίσταται σάν νά ταν σέ δεσμά. ταν ατή νέα κλίμακα χρόνου γίνει ποδεκτή, διαποτίζει τά κόκκαλα καί διεισδύει στό μυαλό. Δέν χει καμμιά σχέση μέ θάνατο αωνιότητα λλά συνεπάγεται ναν γαλήνιο, βίαστο, πόλυτα πιβαλλόμενο ρυθμό. Ατή τόσο διατάρακτη σο καί ρυθμική ασθηση το χρόνου εναι μέγιστη διαφορά μεταξύ τς μοναχικς ζως καί κάθε λλης. Πέρα πό τόν ρυθμό τν μερν, βαθύτερα βρίσκεται ρυθμός τν ποχν καί τν ορτν. Τόν βασικό ρυθμό δίνει θεία λειτουργία, κυρίως ταν ατή γίνεται κατά τίς νυκτερινές καί τίς πρτες πρωϊνές ρες.

Άπό τό βιβλίο το μοναχο Παταπίου Καυσοκαλυβίτου: 

Διαβάζοντας τήν εκόνα τν Χριστουγέννων. Ἅγιον Ὄρος: Μυσταγωγία στό ἅγιο Δωδεκαήμερο
Δεύτερη κδοση. γιον ρος 2011.

Τετάρτη 31 Δεκεμβρίου 2014

4 ΧΡΟΝΙΑ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ

                                                                  Ἁγιορείτικος Λόγος

πέτειος τεσσάρων χρόνων λειτουργίας του:   Δεκέμβριος 2010-Δεκέμβριος 2014. 

4 ΧΡΟΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
Τά φετινά Χριστούγεννα (2014) συμπληρώθηκαν τέσσερα χρόνια πό τήν ναρξη λειτουργίας το ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ, το στολογίου τν Φίλων τς Καλύβης γίου κακίου τς Σκήτης Καυσοκαλυβίων το γίου ρους. νός στολογίου μέ θέματα γιορείτικης πνευματικότητας, ίστορίας, παράδοσης καί τέχνης.
Μέ φορμή τήν πέτειο ατή, εχόμαστε σέ λους τούς πισκέπτες το ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ καί τούς ναγνώστες τν κειμένων πού ναρτώνται σ᾿ ατόν, πλούσια τή χάρη το Θεο καί τήν ελογία τς Κυρίας Θεοτόκου, προστάτιδος το γίου ρους.
Σς εχόμαστε πίσης, μέ τίς πρεσβεες τν σίων καί θεοφόρων γιορειτν Πατέρων, τήν αξηση το πνευματικο φέλους καί τς πνευματικς βοήθειας πού προσδοκομε τι ντλετε μέσα πό τά θέματα πού διαπραγματεύεται καί προβάλλει  ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ. 
Χρόνια σας πολλά. 

Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2014

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

Τό ἰστολόγιο ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ 

μέ τήν εὐκαιρία τῶν ἑορτῶν τοῦ ἁγίου Δωδεκαημέρου καί τοῦ νέου ἔτους 2015

 εὔχεται στούς ἀναγνώστες του

 ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ κι ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ


Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2014

ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΩΝ ΜΕΤΟΧΙΩΝ ΤΩΝ ΒΟΡΕΙΩΝ ΣΠΟΡΑΔΩΝ

   
Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΛΑΥΡΙΩΤΙΚΟΥ ΜΕΤΟΧΙΟΥ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΤΗ ΣΚΟΠΕΛΟ
Λγοντας Μετχιο στν κκλησιαστικ- μοναστικ πραγματικτητα ννοομε "κτμα μοναστηριακν ποκεμενον ες τινα μονν κειμνην μακρν τοτου. Μετχιον πσης καλεται κα ντς το κτματος πρχων νας". Χρησιμεει δ, ς "τπος ναπαύσεως τν ξερχομνων μοναχν μ τμια λιψανα κα ερς θαυματουργς εκνες κα προβολ τν μονν τους". Παρλληλα τ μετχιο λειτουργε κα ς πηγ π᾿ που λαμβνεται μρος το νθρωπνου δυναμικο, μ τ ποο πανδρνεται μον. Το μετοχου πντοτε προσταται καλομενος στ μοναστικ γλσσα «μετοχιρης».
Στ νησι τν Βορείων Σποράδων, τ ποα ς γνωστν γειτνιάζουν μ τ γιον ρος δημιουργήθηκε ἕνας ριθμς, διόλου εκαταφρόνητος, μετοχίων, τ ποία συνέβαλαν στν ρθόδοξο πνευματικ πρόοδο τν νησιωτν.
Τ μεγαλύτερο προνόμιο σον φορ τν ριθμ μετοχίων στν χρο του τν χει νσος Σκόπελος, πρωτεύουσα παλαιότερα τς παρχίας τν Βορείων Σποράδων, δηλ. τν νησιν Σκιάθος, Σκόπελος κα λόννησος Λιαδρόμια, λλ κα μέχρι τ 1842 δρα τς πισκοπς Σκιάθου κα Σκοπέλου.
Σκόπελος, λοιπόν, εχε μέχρι τς ρχς το 20ου α. ξι γιορειτικ Μετόχια. Δηλαδή, τρία τς Μ. Λαύρας, κι π να τν Μονν Διονυσίου, Ξενοφντος κα Ξηροποτάμου. Σήμερα μόνο τρία Μετόχια φίστανται στ νησί. να τς Ξενοφντος κα δύο τς Μ. Λαύρας.
Στ Σκιάθο μχρι τ 1820 φίστατο τ μετόχιο τς Μονς το Διονυσίου, ν στν λόννησο Λαύρα φαίνεται ν κατεχε κάποιο μικρ μονύδριο. Τέλος,  στ ρημόννησα Κυρά-Παναγι κα Σκάντζουρα πάρχουν μέχρι σήμερα  μετόχια τς Μ. Λαύρας. Μάλιστα τ μετόχιο το Γενεθλίου τς Θεοτόκου πο πάρχει π τν 10ο  α.  στν Κυρα-Παναγιά, εναι τ ρχαιότερο μετόχιο τν Βορείων Σποράδων

π. Κωνσταντῖνος Ν. Καλλιανός



Περίληψη εἰσηγήσεως στό Θ΄Διεθνές Συνέδριο: «Ἡ ἐξακτίνωση τοῦ Ἁγίου Ὄρους στόν ὀρθόδοξο κόσμο: τά Μετόχια». Θεσσαλονίκη, 21-23 Νοεμβρίου 2014