ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΣΜΥΡΝΑΚΗΣ
ΠΗΓΗ: Ἁγιορειτική Ἐστία
Νεκρός πάνω στόν Σταυρό, ἔξω ἀπό τά τείχη τῆς Ἱερουσαλήμ,
καί μετά τήν Ἀνάστασή Του, τήν τρίτη ἡμέρα «κατά τάς Γραφάς»,
ὁ Χριστός συνεχίζει νά πεθαίνει καί νά ἀνασταίνεται, μυστικά, μυστηριακά,
μέχρι τό τέλος τοῦ κόσμου τούτου
μαζί μέ κάθε ἄνθρωπο, τοῦ ὁποίου
«ἐνεδύθη» τό πρόσωπο.
Δέν ἔχουμε λοιπόν παρά νά ἀνασηκώσουμε τή βαριά πλάκα τῆς πέτρινης καρδιᾶς μας
πού σκεπάζει μέσα μας, ὡς ἄλλος τάφος, τόν Κύριο τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου.
Τότε Αὐτός, δίχως ἄλλο, θά ἐγερθεῖ, ὅπως καί τή νύκτα ἐκείνη ὅπου τά
πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καί γῆ καί τά καταχθόνια,
ὅπως ψάλλουμε στόν ἀναστάσιμο κανόνα, συνεγείροντας κι ἐμᾶς
μέ τή λυτρωτική
Του παρουσία.
Καλήν Ἀνάσταση!
Κυριακή τῶν Βαΐων:
Εἰσοδεύοντας μέ τόν Χριστό στή Μεγάλη Ἑβδομάδα
τοῦ μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου
Μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ βρισκόμαστε
στή ἀρχή τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος. Φθάνοντας ἡ πορεία μας πρός τό Πάσχα, στό ἀποκορύφωμά
της, ἑορτάζουμε ἤδη τήν Κυριακή τῶν Βαΐων τήν θριαμβευτική εἴσοδο τοῦ
Χριστοῦ στά Ἱεροσόλυμα, ὁπότε ὑποδεχόμαστε κι ἐμεῖς τόν σιωπηλό,
προβληματισμένο καί κατά πάντα περίλυπο Ἰησοῦ, πού εἰσέρχεται στήν Ἁγία Πόλη.
Στήν ὀρθόδοξη εἰκονογραφία τῆς ἑορτῆς τῆς Κυριακῆς
τῶν Βαΐων, ἄν σταθοῦμε μπροστά στήν εἰκόνα, θά παρατηρήσουμε ὅτι τό πρόσωπο
τοῦ Ἰησοῦ ἔχει μία περίσκεψη καί φαίνεται νά ἀπέχει ἀπό τά ὅσα συμβαίνουν γύρω
του. Γι᾿ αὐτό καί σιωπᾶ⋅ δέν χαιρετᾶ⋅
δέν εὐλογεῖ⋅ δέν θαυματουργεῖ⋅
δέν προσέχει στά Ὠσσανά. Ὅλ᾿ αὐτά γνωρίζει ὅτι εἶναι τά σημάδια μιᾶς πορείας
πού μέλλει νά διανύσει.
Γι᾿ αὐτό κι ἐμεῖς, δέν πρέπει νά παραμείνουμε
στούς πανηγυρισμούς τῆς ἡμέρας αὐτῆς. Ὁ Χριστός ἐπείγεται νά σταυρώσει
τήν ἁμαρτία, γιά νά θανατώσει τό θάνατο καί νά ἀναστήσει τόν ἄνθρωπο.
Ἄν ἐπιθυμοῦμε βαθειά νά ἑνωθοῦμε μέ τόν Χριστό καί νά μπορέσουμε
νά βρεθοῦμε δίπλα Του τή στιγμή τῆς δόξας Του, ὁφείλουμε νά Τόν ἀκολουθήσουμε
στό Πάθος Του· νά συσταυρωθοῦμε καί συνταφοῦμε μ᾿ Αὐτόν.
Πρέπει νά ἔχουμε συνεχῶς πνευματική ἐγρήγορση
καί νά μήν εἴμαστε ράθυμοι σάν τίς «μωρές» ἐκεῖνες Παρθένες τῆς παραβολῆς,
μιά πού ὁ Νυμφίος ἔρχεται «ἐν τῷ μέσῳ
τῆς νυκτός». Βέβαια ὁ νυμφίος τῆς ψυχῆς μας Χριστός, ἔρχεται πάντοτε
καί μέ πολλές μορφές, κάθε στιγμή τῆς ζωῆς μας. Ἄς εἴμαστε λοιπόν ἄγρυπνοι
πνευματικά καί ἄς ἀγωνιζόμαστε, ὥστε νά μή μείνουμε ἔξω ἀπό τήν Βασιλεία
Του.
Ὁ Κύριος, πρίν ἀπό τό Μυστικό Δεῖπνο,
ζώστηκε τό «λέντιον» καί ἔπλυνε τά πόδια τῶν μαθητῶν Του, δείχνοντάς
μας ὅτι ὁ δρόμος πού ὁδηγεῖ στή θέωση, περνάει ἀπό τήν πύλη τῆς ταπεινώσεως
καί τῆς ἐν Χριστῷ κοινωνίας μέ τό συνάνθρωπο (Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος).
Μόνο ἔτσι θά μπορέσουμε νά συμμετέχουμε στό κατεξοχήν μυστήριο
τῆς συναντήσεως τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Χριστό, πού εἶναι καί τό κέντρο
τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας· τό μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας (Μεγάλη Πέμπτη).
Συμπορευόμενοι νοερά μέ τόν Χριστό
στό δρόμο γιά τόν Γολγοθᾶ, ἄς σταθοῦμε κι ἐμεῖς κάτω ἀπό τό Σταυρό.
Κι ἐκεῖ πού Ἐκεῖνος θά σταυρώνεται γιά τίς δικές μας ἁμαρτίες, ἄς
σταυρώσουμε τά πάθη μας· «Τάς αἰσθήσεις
ἡμῶν καθαράς τῷ Χριστῷ παραστήσωμεν, καί ὡς φίλοι τάς ψυχάς ἡμῶν θύσωμεν
δι’ αὐτόν, καί μή ταῖς μερίμναις τοῦ βίου, συμπνιγῶμεν ὡς ὁ Ἰούδας...»
θά ψάλλουμε στό α΄ ἀντίφωνο τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν. Τό ἦθος τῆς
Ὀρθοδοξίας εἶναι σταυροαναστάσιμο.
Νεκρός πάνω στό Σταυρό, ἔξω ἀπό τά τείχη
τῆς Ἱερουσαλήμ, καί μετά τήν Ἀνάστασή Του, τήν τρίτη ἡμέρα «κατά τάς Γραφάς», ὁ Χριστός συνεχίζει
νά πεθαίνει καί νά ἀνασταίνεται, μυστικά, μυστηριακά, μέχρι τό τέλος
τοῦ κόσμου τούτου μαζί μέ κάθε ἄνθρωπο, τοῦ ὁποίου «ἐνεδύθη» τό πρόσωπο.
Δέν ἔχουμε λοιπόν παρά νά ἀνασηκώσουμε
τή βαριά πλάκα τῆς πέτρινης καρδιᾶς μας πού σκεπάζει μέσα μας, ὡς ἄλλος
τάφος, τόν Κύριο τῆς ζωῆς καί τοῦ θανάτου. Τότε Αὐτός, δίχως ἄλλο, θά
ἐγερθεῖ, ὅπως καί τή νύκτα ἐκείνη ὅπου τά «πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καί γῆ καί τά καταχθόνια»,
ὅπως ψάλλουμε στόν ἀναστάσιμο κανόνα, συνεγείροντας κι ἐμᾶς μέ τή λυτρωτική
Του παρουσία.
Ὁ καθένας πού, ἔστω καί γιά μία μόνο
φορά, ἔζησε αὐτή τή νύχτα «τή σωτήριο,
τή φωταυγή καί λαμπροφόρο», καί πού γεύτηκε ἐκείνη τή μοναδική
χαρά, γνωρίζει ὅτι τό Πάσχα εἶναι κάτι πολύ περισσότερο ἀπό μία ἑορτή·
πολύ πέρα ἀπό μία ἐτήσια ἀνάμνηση ἑνός ἱεροῦ γεγονότος πού πέρασε.
Τό Πάσχα μᾶς εἰσάγει σ᾿ ἕναν ἄλλο αἰώνα,
σέ μία νέα διάσταση πού προαναγγέλει τόν ἀναμενόμενο κόσμο· Βασιλεία
πού εἶναι ἤδη παροῦσα, μυστικά καί ὀντολογικά ἀνάμεσά μας· «Ὦ Πάσχα
τό μέγα καί ἱερώτατον, Χριστέ. Ὦ Σοφία καί Λόγε τοῦ Θεοῦ καί Δύναμις·
δίδου ἡμῖν ἐκτυπώτερον Σοῦ μετασχεῖν ἐν τῇ ἀνεσπέρῳ ἡμέρᾳ τῆς Βασιλείας
Σου», θά ψάλλουμε στόν ἀναστάσιμο
κανόνα.
Τό Πάσχα πανηγυρίζουμε τήν Ἀνάσταση
τοῦ Χριστοῦ· «θανάτου τήν νέκρωση, Ἄδου
τήν καθαίρεσιν, ἄλλης βιοτῆς τῆς αἰωνίου ἀπαρχήν...», ὅπως θά
ψάλλουμε στόν ἀναστάσιμο Ὄρθρο. Καί αὐτή ἡ «ἄλλη βιοτή», ἡ νέα ζωή πού πρίν δύο χιλιάδες χρόνια
«ἀνέτειλεν ἐκ τοῦ τάφου», προσφέρθηκε
σ᾿ ὅλους μας.
Ὅλοι ὅσοι πιστεύουμε στόν ἀναστημένο
Χριστό, λάβαμε τό δῶρο αὐτῆς τῆς νέας ζωῆς καθώς καί τή δύναμη νά τήν
ἀποδεχθοῦμε καί νά ζήσουμε διά μέσου της· τή δύναμη νά ἀντιμετωπίσουμε
κάθε κατάσταση αὐτοῦ τοῦ κόσμου, ἀκόμα καί αὐτόν τόν ἴδιο τό θάνατο·
μιά πού μέ τό δικό του σταυρικό θάνατο ὁ Χριστός, ἄλλαξε τή φύση ἀκριβῶς
τοῦ θανάτου. Τόν ἔκανε πέρασμα-διάβαση-«Πάσχα» στή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν,
μεταμορφώνοντας τή δραματικότερη καί τραγικότερη στιγμή τοῦ ἀνθρώπου
σέ αἰώνιο θρίαμβο. Μέ τό «θανάτῳ
θάνατον πατήσας», ὁ Χριστός μᾶς ἔκανε μετόχους τῆς Ἀναστάσεώς
Του.
Τό Πάσχα εἶναι ἡ θύρα, ἀνοιχτή κάθε χρόνο,
πού ὁδηγεῖ στήν ὑπέρλαμπρη Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν. Εἶναι ἡ πρόγευση
τῆς αἰώνιας καί ἀπερίγραπτης χαρᾶς καί εὐφροσύνης πού περιμένει ὅσους,
ἀφοῦ συσταυρώθηκαν μέ τόν Χριστό, συναναστήθηκαν μαζί Του, ἀπό τή
νέκρωση πού εἶχαν ἐπιφέρει στή ψυχή τους τά πάθη..
Γιατὶ ὅπως ὁ Χριστός, ἔτσι κι ἐμεῖς, ἀπὸ τὴ θλίψη τοῦ Σταυροῦ καὶ τοῦ πάθους, ἀπὸ τὸν πόνο καὶ τὸ θάνατο, φθάνουμε στὴ χαρὰ τῆς Ἀναστάσεως, πρὸς τὴν ὁποία καὶ πορεύομαστε μὲ κουράγιο καὶ
δύναμη.
Στήν πορεία πρός τήν συνάντησή μας μέ τόν
ἀναστημένο Χριστό, τόν Θεό μας, στόν ὁποῖο πρέπει κάθε δόξα, τιμή καί
προσκύνηση, στούς αἰώνες τῶν αἰώνων. Ἀμήν!
Καλήν Ἀνάσταση !
μοναχός Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης
ΠΗΓΗ: ΡΟΜΦΑΙΑ
ΜΟΣΧΟΙ ΧΤΑΠΟΔΙΟΥ ΜΕ ΑΓΡΙΑ ΧΟΡΤΑ ΛΕΜΟΝΑΤΟΙ
Συνταγή γιά τά Σαββατοκύριακα τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
Ὑλικά:
Μόσχοι χταποδιοῦ.
Ἄγρια χόρτα (ζοχοί, σέσκουλα, καυκαλήθρες,
ραδίκια).
Καρότα, σέλινο, μαϊντανός, μάλαθρο,
κρεμμύδια, φρέσκα κρεμμυδάκια.
Λεμόνια.
Πρῶτα βράζουμε τούς μόσχους
χταποδιοῦ, τούς ὁποίους πρίν ἔχουμε καθαρίσει καλά. Χρειάζεται ἀρκετό βράσιμο, ὁπότε
προσθέστε ἀρκετό νερό. Ἄλλωστε, τό ζουμί πού θά προκύψει θά ἀξιοποιηθεῖ. Μετά
τό βράσιμο, στραγγίζουμε τά θαλασσινά σέ σουρωτήρι γιά νά κρυώσουν καί στή
συνέχεια, τά τεμαχίζουμε σέ μικρότερα κομμάτια.
Παράλληλα, ἔχουμε ἤδη βράσει τά ἄγρια
χόρτα τοῦ κήπου καί τά ἔχουμε στραγγίξει. Στή συνέχεια, τεμαχίζουμε τά βρασμένα
χόρτα μέ τό μαχαίρι σέ μικρότερα κομμάτια. Ὅσον ἀφορᾶ τά λεμόνια (πού
χρειάζονται ἀρκετά) τά ἔχουμε ἤδη στύψει.
Ἐκτέλεση:
Βάζουμε στό νταβά (σέ
χαμηλό μαγειρικό σκεῦος) νά τσιγαριστοῦν σέ ἐλαιόλαδο, πρῶτα τά κρεμμύδια (πού
τά ἔχουμε κόψει σέ ροδέλλες), τόν ψιλοκομμένο μαϊντανό καί τά ψιλοκομμένα
φρέσκα κρεμμυδάκια. Σβήνουμε μέ ἕνα ποτήρι κόκκινο κρασί. Στή συνέχεια,
προσθέτουμε νερό καί μόλις πάρει βράση, προσθέτουμε καρότα (κομμένα σέ
ροδέλλες), τά χόρτα, ἁλάτι καί πιπέρι, τό μάλαθρο ψιλοκομμένο, καί τέλος, τούς
μόσχους. Στή μέση τοῦ βρασίματος προσθέτουμε καί τό ζουμί ἀπό τά βρασμένα
θαλασσινά, ἐλαιόλαδο, καί ξερά φύλλα δάφνης μαζί μέ ἕνα φύλλο κανέλλας. Μετά
30΄ περίπου βρασίματος, καί πρίν ὁλοκληρώσουμε, περιχύνουμε τόν χυμό τῶν λεμονιῶν.
Συνοδεύουμε μέ τηγανητές πατάτες, ταραμοσαλάτα
γαρνιρισμένη μέ λιαστή ντομάτα καί κάπαρη καί κρασάκι, εὐχαριστώντας συνάμα τόν
Θεό γιά ὅσα μᾶς προσφέρει. Καλή ὄρεξη!
π. Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ:
ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΙΚΟ ΛΑΧΑΝΟΚΗΠΟ 1: Ψάρι ἁγιορείτικο στόν νταβά μέ κολοκυθάκια καί πιπεριές
ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΙΚΟ ΛΑΧΑΝΟΚΗΠΟ 2: Σαλάτα μέ γλυστρίδα, πιπεριές καί ντοματάκια
ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΘΩΝΙΚΟ ΛΑΧΑΝΟΚΗΠΟ 3: Σμέρνα στόν νταβᾶ μέ κολοκυθάκια
Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης
Ἀφιερωμένο στή μνήμη τοῦ εὐλαβεστάτου ἱερομονάχου Χρυσάνθου Ἁγιαννανίτου
(+15 Ἀπριλίου 2021)
Στή λειτουργική ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας οἱ Παρασκευές τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ἀποτελοῦν μία νησίδα εὐφροσύνης μέσα στήν Ἄνοιξη καί τήν προετοιμασία γιά τό Πάσχα, πού κάνει ὅλα τά ὡραῖα καί ὄμορφα νά φαίνονται κατορθωτά, εὐκολοπλησίαστα.
Εἶναι ἕνα θεομητορικό μονοπάτι, πού μᾶς ὁδηγεῖ μέ ἀσφάλεια στή σταυροαναστάσιμη πορεία πρός τό Πάσχα.
Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος εἶναι ἕνα ἀκόμη δῶρο τῆς Παναγίας στήν ἀνθρωπότητα ἀλλά καί στόν καθένα μας προσωπικά, μέσα σ᾿ αὐτήν τήν ἐγκάρδια κοινότητα καί ἀτμόσφαιρα τῆς ἀκολουθίας αὐτῆς.
Μέ τή Θεοτόκο ὁ κόσμος ξαναφωτίστηκε, ἔγινε καινός, καινούργιος. Ἔγινε τό σπίτι μας. Μποροῦμε νά ζήσουμε, νά σωθοῦμε ἀπό τόν Υἱό της καί Θεό μας.
Μποροῦμε νά ἀπολαύσουμε τήν υἱοθεσία, νά ξαναγίνουμε παιδιά τοῦ Θεοῦ, καί κατά θέσιν, παιδιά τῆς Ἀειπαρθένου, τήν ὁποῖα ὁ ἴδιος ὁ Κύριος μᾶς ἐμπιστεύθηκε, διά μέσου τοῦ εὐαγγελιστῆ Ἰωάννη, ὡς μητέρα τῶν Χριστιανῶν.
Στή θεομητορική φιλολογία, βρίσκουμε ἀπέραντο λειμώνα γεμᾶτο ἄνθη, μέ τά ὁποῖα ἡ πίστη καί ἡ εὐλάβεια τῶν χριστιανῶν στεφανώνουν τό πανάγιο πρόσωπό της καί ἐγκωμιάζουν τό ὑπερύμνητο ὄνομά της, ζητώντας παράλληλα τήν ἱκεσία καί τήν πρεσβεία της πρός τόν Χριστό γιά τό ἔλεός Του καί γιά τήν σωτηρία τῆς ψυχῆς.
Ἡ στοργή καί ἡ προστασία τῆς Θεοτόκου γιά τό γένος τῶν ἀνθρώπων γεμίζει εὐγνωμοσύνη καί ἐλπίδα τούς πιστούς, οἱ ὁποῖοι προστρέχουμε στούς ἀμέτρητους ναούς πού εἶναι ἀφιερωμένοι στήν χάρη της, γιά νά προσκυνήσουμε τίς θαυματουργές καί χαριτόβρυτες ἱερές εἰκόνες της, ἀφοῦ αὐτήν βρίσκουμε «μετά Θεόν καταφυγή».
Ὁ οὐρανός προσεγγίζεται μόνο μέσα ἀπό τήν μητρική της ματιά.
Ἡ Παναγία ἔχει τήν δύναμη νά μᾶς βοηθήσει σ᾿ ὅλα μας τά προβλήματα λόγω τῆς σχέσεώς της μέ τόν Κύριο καί Υἱό της.
Εἶναι ἕτοιμη νά εἰσακούσει κάθε αἴτημα πού εἶναι γιά τό συμφέρον μας. Καί ἰδιαίτερα σήμερα, ἐν μέσω τῆς πανδημίας, πού ἐπέτρεψε ὁ Κύριος ὡς παγκόσμιο, πάνδημο ἐπιτίμιο, πρός μετάνοιά μας.
Ἄς τήν παρακαλέσουμε, καί σίγουρα δέν θά διαψευστοῦμε.
Πηγή: ΡΟΜΦΑΙΑ