Το "Κελί" του Παπαδιαμάντη στην Αθήνα: Μια Αγιορείτικη ματιά
Ἄρθρο τοῦ μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου πού δημοσιεύτηκε στήν ἐφημερίδα Ὀρθόδοξη Ἀλήθεια τήν Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020
ΤΟ ΤΑΠΕΙΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΩ ΑΥΛΗ ΕΝΟΣ ΝΑΟΥ ΣΤΟΥ ΨΥΡΡΗ
Αναρτήθηκε από
Iera Kalivi Agiou Akakiou
στις
Τετάρτη, Μαρτίου 18, 2020
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Ετικέτες
Εφημερίδα Ορθόδοξη Αλήθεια,
Πατάπιος μοναχός Καυσοκαλυβίτης,
Το κελί του Παπαδιαμάντη στην Αθήνα
Κυριακή 15 Μαρτίου 2020
Ο γέροντας Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης στον Ρ/Σ Λυδία: Περι Αγίου Γρηγορίου Παλαμά
Συμμετοχή του γέροντα Παταπίου Καυσοκαλυβίτου της Ιεράς καλύβης Αγίου
Ακακίου Καυσοκαλυβίων, στην πρωινή εκπομπή του Ρ/Σ Λυδία 94.2
Θεσσαλονίκης.
Θέμα εκπομπής: Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ο Άγιος Γρηγόριος
Παλαμάς. ( Μαρτίος 2017)
Ο Αγιώτατος Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Γρηγόριος Νέος Χρυσόστομος ο
Θαυματουργός.
Τοιχογραφία Παρεκκλησίου Αγίων Αναργύρων Ιεράς Μεγίστης
Μονής Βατοπαιδίου (14ος αι.)
Αναρτήθηκε από
Iera Kalivi Agiou Akakiou
στις
Κυριακή, Μαρτίου 15, 2020
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Τρίτη 10 Μαρτίου 2020
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: ΑΘΩΣ, Η ΠΙΟ ΦΩΤΕΙΝΗ ΚΟΡΥΦΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Το
ντοκιμαντέρ "Άθως, η πιο φωτεινή
κορυφή του κόσμου" έχει επιλεγεί από
το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ
Θεσσαλονίκης.
Η
ημερομηνία προβολής δεν είναι ακόμη
γνωστή καθώς το Φεστιβάλ που επρόκειτο
να πραγματοποιηθεί μεταξύ 5 και 15 Μαρτίου
2020, αναβλήθηκε λόγω του κορωνοϊού.
Η
ταινία είναι μια βιωματική προσέγγιση
του Αγίου Όρους.
Τρεις
Αγιορείτες μοναχοί, ο π. Θεόφιλος
Παντοκρατορινός, ο π. Πατάπιος ο
Καυσοκαλυβίτης και ο π. Εφραίμ υποτακτικός
του γέροντα Εφραίμ Κατουνακιώτη,
μοιράζονται σκέψεις τους για την πίστη
και το μοναχισμό, για την απόφασή τους
να ακολουθήσουν το δρόμο αυτό και για
τη ζωή τους στο Άγιο Όρος, για την Αθωνική
πολιτεία και για τους ανθρώπους που την
επισκέπτονται.
Η
κάμερα ταξιδεύει σ' όλη τη χερσόνησο,
φτάνει σε απάτητες γωνιές της και στην
κορυφή του Άθω, καταγράφοντας στιγμιότυπα
της καθημερινής ζωής και εικόνες,
άγνωστες ακόμη και στους τακτικούς
επισκέπτες του Αγίου Όρους.
Αναρτήθηκε από
Iera Kalivi Agiou Akakiou
στις
Τρίτη, Μαρτίου 10, 2020
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Κυριακή 8 Μαρτίου 2020
Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020
ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Αναρτήθηκε από
Iera Kalivi Agiou Akakiou
στις
Πέμπτη, Μαρτίου 05, 2020
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Δευτέρα 2 Μαρτίου 2020
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Μεγάλη Τεσσαρακοστή:
Ἕνα βιωματικό ταξίδι στό βάθος τοῦ
εἶναι μας
Μαθαίνοντας νά λέμε ὄχι στήν ἐπιθυμία
μας γιά τροφή
μέ τή Νηστεία,
μάθαμε νά λέμε «ὄχι» στό δικό μας θέλημα,
πού πολύ συχνά εἶναι αὐτοκαταστροφικό,
καί νά λέμε «ναί» στό θέλημα τοῦ Θεοῦ,
πού εἶναι πάντα σωτήριο.
τοῦ μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου
Ξεκινήσαμε
τό Τριώδιο, τήν εὐλογημένη αὐτή περίοδο τοῦ λειτουργικοῦ ἔτους μέ τή μετάνοια,
ἀφοῦ αἰσθανθήκαμε βαθειά, ὑπαρξιακά μέσα μας, ὅπως ὁ Ἄσωτος τῆς
παραβολῆς, τήν ἀνάγκη ἐπιστροφῆς ἀπό τήν ἀποξένωσή μας⋅ τήν ἀνάγκη ἐπιστροφῆς στήν πηγή
τῆς ζωῆς, τόν Θεό (Κυριακή τοῦ Ἀσώτου).
Συνεχίσαμε τήν πορεία μας πρός τόν ἀναστημένο
Χριστό, μέσα ἀπό τή συνάντησή μας μέ τόν συνάνθρωπο· τόν «ἐλάχιστο» ἀδελφό μας (Κυριακή
τῆς Τυρινῆς).
Ἀπαρνούμαστε στή συνέχεια, οὐσιαστικά,
τόν ἴδιο μας τόν ἑαυτό, μέσα ἀπό τή τεσσαρακονθήμερη νηστεία τῶν
τροφῶν καί τῶν παθῶν. Μαθαίνοντας νά λέμε ὄχι στήν ἐπιθυμία μας γιά
τροφή, μάθαμε νά λέμε «ὄχι» στό δικό μας θέλημα, πού πολύ συχνά εἶναι
αὐτοκαταστροφικό, καί νά λέμε «ναί» στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι
πάντα σωτήριο.
Ἡ Ἐκκλησία, πού στό πέρασμα τῶν αἰώνων ἔχει
ἀποδειχθεῖ ταμεῖο πραγματικό τῆς σοφίας τοῦ Θεοῦ καί τῆς πείρας θεοφόρων
Πατέρων, γενεῶν καί γενεῶν, ὅταν προβάλλει τό θεσμό τῆς Νηστείας, δέν καταφρονεῖ
τό σῶμα, ὅπως ἐπιπόλαια πολλές φορές λέγεται, ἀλλά τό θεωρεῖ δῶρο καί κτῆμα τοῦ
Θεοῦ, «μέλος Χριστοῦ» καί «ναό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος», κατά τόν
ἀπόστολο Παῦλο. Ὁ χριστιανός δέν μισεῖ τή σάρκα του, δέν ἀπέχει ἀπό τίς τροφές
ἀπό περιφρόνηση⋅ δέν ἐξουσιάζεται
ὅμως κι ἀπό τίποτε. Ἡ σύμμετρη χρήση τῆς τροφῆς ἤ ἡ ἀποχή γιά ἕνα διάστημα ἀπό
αὐτή διατηρεῖ τή ψυχοσωματική ἰσορροπία τοῦ σώματος καί ἀποτελεῖ τρόπο
δοξολογίας τοῦ Θεοῦ «ἐν τῷ σώματι καί ἐν
τῷ πνεύματι τοῦ ἀνθρώπου», ὅπως λέει ὁ Ἀπόστολος.
Καί μέσα ἀπό τήν προοπτική αὐτή, ἡ
Σαρακοστή εἶναι ἕνα βιωματικό ταξίδι στό βάθος τοῦ εἶναι μας. Ἕνα ταξίδι πρός
ἀναζήτηση νοήματος⋅ πρός τήν
ἀνακάλυψη ἀπό ἐμᾶς τούς ἀνθρώπους τοῦ θεϊκοῦ νοήματος στή ζωή μας⋅ τοῦ κρυμμένου βάθους της. Καί
γιά νά φέρουμε ἕνα παράδειγμα, μέ τό νά ἀπέχουμε ἀπό τήν τροφή, νηστεύοντας
δηλαδή, ξαναβρίσκουμε τή γλύκα της καί ξαναμαθαίνουμε πῶς νά τήν παίρνουμε ἀπό
τό Θεό μέ χαρά καί εὐγνωμοσύνη. Μέ τό νά περιορίζουμε τίς ψυχαγωγίες, τή
διασκέδαση, τή μουσική, τίς ἀτέλειωτες συζητήσεις, τίς ἐπιπόλαιες
κοινωνικότητες, ἀνακαλύπτουμε τελικά τήν ἀξία τῶν εἰλικρινῶν διαπροσωπικῶν
ἀνθρώπινων σχέσεων, ἀκόμα καί τῆς τέχνης.
Καί τά ξαναβρίσκουμε ὅλ᾿ αὐτά,
ἀκριβῶς γιατί ξαναβρίσκουμε τόν ἴδιο τόν Θεό⋅
γιατί ξαναγυρίζουμε σ᾿ Αὐτόν καί δι᾿ Αὐτοῦ σέ ὅλα ὅσα ἐκεῖνος μᾶς προσέφερε
μέσα ἀπό τήν τέλεια ἀγάπη καί τό ἔλεός Του.
ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Σάββατο 29 Φεβρουαρίου 2020
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΒΗ ΑΓ ΑΚΑΚΙΟΥ ΣΤΑ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ὅπως
κάθε χρόνο ἔτσι καί φέτος μέ τίς πρέπουσες
λειτουργικές τιμές ἑορτάστηκε ἡ μνήμη
τοῦ ἁγίου ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους
στή Σκήτη Ἁγίας Τριάδος Καυσοκαλυβίων.
Ὁ ἑορτασμός τοῦ Ἁγίου ἑστιάσθηκε,
ἐκτός ἀπό τό Κυριακό τῆς Σκήτης καί
στήν Καλύβη τοῦ Ἀγίου Ἀκακίου.
Φωτογραφικά στιγμιότυπα ἀπο τόν ἑορτασμό
στήν Καλύβη αὐτή σᾶς προσφέρουμε στή
συνέχεια.
Νά
σημειώσουμε ὅτι στήν Καλύβη τοῦ ἱδρυτοῦ
τῆς Σκήτης, ἁγίου Ἀκακίου, ἐκτός ἀπό
τμῆμα τοῦ ἱεροῦ λειψάνου τοῦ ἁγίου
Χαραλάμπους, φυλάσσεται ὡς κειμήλιο
ἱερά εἰκόνα τοῦ Ἁγίου, πού συνδέεται
τόσο μέ τήν θαυματουργική θεραπεία τοῦ
μαθητοῦ τοῦ ἁγίου Ἀκακίου, ἱερομονάχου
Ἰωνᾶ (+ 1765) ἀπό θανατηφόρο νόσο στήν
Κωνσταντινούπολη, ὅσο καί μέ τήν ἀνέγερση
ἀπο τόν παπα- Ἰωνᾶ, τοῦ Κυριακοῦ τῆς
Σκήτης (1745) ἀλλά καί τοῦ παρεκκλησίου
τῆς Κοιμήσεως Θεοτόκου τῆς Καλύβης
τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου (1747).
Ἡ
μικρή μέν ἀλλά ἐφέστιος γιά τήν Καλύβη
ἱερά εἰκόνα τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους,
ὀφείλει τήν ἱστόρησή της στό ἑξῆς
θαυμαστό γεγονός: Μετά τήν ἀνακομιδή
τῶν λειψάνων τοῦ ὁσίου Ἀκακίου
στά 1733, τά ὁποῖα βρέθηκαν
ἐκπέμποντα ἄρρητη εὐωδία
καί ἐμφανίζοντα περιφανῆ
στοιχεῖα ἁγιότητας
καταξιωμένης τόσο στό
Ἅγιον Ὄρος ὅσο καί στή Μεγάλη
τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία, ὁ
ὑποτακτικός τοῦ ὁσίου Ἀκακίου ἀλλά
καί Δικαῖος τῆς Σκήτης παπα-Ἰωνᾶς
Καυσοκαλυβίτης ταξίδεψε στήν
Κωνσταντινούπολη ἀφενός
μέν γιά νά διακονήσει -κατόπιν πρόσκλησης
τοῦ Πατριαρχείου- ὡς πνευματικός καί
ἀφετέρου γιά νά φροντίσει νά βρεῖ
οἰκονομικούς πόρους, ὥστε νά κτισθοῦν
τόσο τό Κυριακό τῆς σκήτης ὅσο
καί ὁ ναός τῆς Καλύβης του.
Ἐκείνη
ὅμως τήν ἐποχή συνέπεσε νά
ἔχει ἐπιπέσει φοβερός
καί θανατηφόρος λοιμός
στήν Πόλη, ὁδηγῶντας στό θάνατο
χιλιάδες ἀπό τούς κατοίκους
της. Ἀκόμη καί ὁ ἴδιος ὁ παπα-Ἰωνᾶς
προσβλήθηκε ἀπό τήν ἐπάρατη
γιά τήν ἐποχή ἐκείνη νόσο.
Προσευχήθηκε τότε στό γέροντά
του ὅσιο Ἀκάκιο ἀλλά καί στόν
ἅγιο Χαράλαμπο, τοῦ ὁποίου
τά θαύματα τά σχετικά μέ τήν πανώλη
ἦταν πολλά. Τότε τοῦ παρουσιάσθηκε
σέ ὅραμα ὁ ἅγιος Χαράλαμπος,
ὁ ὁποῖος τόν διαβεβαίωσε
ὅτι ὄχι μόνο ὁ ἴδιος θά θεραπευθεῖ
ἀλλά καί ὁ πιστός λαός θά λυτρωθεῖ
ἀπό τή φοβερή αὐτή μάστιγα.
Τό
θαῦμα ἔγινε καί τό γεγονός
ἔγινε γρήγορα γνωστό ἀπό τόν
κύκλο τῶν πνευματικῶν
παιδιῶν, πού περιέβαλλαν
τόν παπα-Ἰωνᾶ, καί οἱ ὁποῖοι ὡς
αὐτόπτες τῆς θεραπείας του
διέδωσαν στήν πόλη τό θαῦμα.
Τότε πρός δόξαν Θεοῦ καί σέ ἔνδειξη
εὐγνωμοσύνης πρός τόν
Καυσοκαλυβίτη πνευματικό,
οἱ πιστοί διενήργησαν
ἔρανο σ’ ὅλη τήν πόλη, διά τοῦ
ὁποίου ὁ παπα-Ἰωνᾶς,
πραγματοποιῶντας τήν
ἐντολή τοῦ γέροντά του, ἔκτισε
τούς δύο προαναφερθέντες
ναούς.
Σέ
ἀνάμνηση μάλιστα τοῦ
παραπάνω θαύματος, ὁ
παπα-Ἰωνᾶς παρήγγειλε σέ
ἁγιογράφο εἰκόνα τοῦ ἁγίου
Χαραλάμπους, πού σώζεται
καί σήμερα ὡς κειμήλιο στήν
Καλύβη τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου.
Στή μικρή ἀλλά ἐφέστιο αὐτή
εἰκόνα, εἰκονίζεται στή
μέση ὁ θαυματουργός Ἅγιος,
φέροντας τήν ἐπιγραφή «Ὁ
ταχύς βοηθός», ἐνῶ κάτω δεξιά
παριστάνεται γονατιστός
ὁ Ἰωνᾶς, μέ μοναχική
περιβολή. Στά ἀριστερά τῆς
σύνθεσης εἰκονίζεται
ἡ πανώλη, μέ τή μορφή μέλανος
δαίμονος, πού ἀπομακρύνεται
πανικοβλημένος. Ἰδιαίτερα
σημαντική εἶναι καί ἡ ἐπιγραφή,
πού ἀποδίδει λόγο τοῦ ἁγίου
Χαραλάμπους: «Ἐκ
τῆς λοιμικῆς Ἰωνᾶ
ἐρρυσάμην / προσδραμῶντα
μοι πόθῳ καί προθυμίᾳ»,
πού πιό ἁπλοϊκά σημαίνει
ὅτι: «Ἀπό τήν νόσο τοῦ λοιμοῦ
ἐγλύτωσα τόν Ἰωνᾶ, ὅταν
ἐκεῖνος κατέφυγε σέ μένα,
μέ πόθο καί προθυμία».
Μετά
τό πέρας τῆς πανηγυρικῆς Θείας
Λειτουργίας τελέστηκε, ὅπως κάθε χρόνο
τήν ἡμέρα αὐτή, τό μνημόσυνο μετά
κολύβων τοῦ μακαριστοῦ κτίτορος
ἱερομονάχου Ἰωνᾶ.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)