Δευτέρα 17 Αυγούστου 2015

ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΓΛΥΚΟΦΙΛΟΥΣΑ Η ΠΕΡΙΒΛΕΠΤΟΣ



Θεοτόκος Γλυκοφιλοῦσα ἡ Περίβλεπτος. 

Τοιχογραφία τοῦ 1759 στὸ παρεκκλήσι Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου τῆς Καλύβης Ἁγίου Ἀκακίου. Ἐργαστήριο ἱερομόν. Παρθενίου τοῦ Σκούρτου τοῦ ἐξ Ἀγράφων. 
Στὴν εἰκόνα αὐτὴ καὶ στὸν πρῶτο κτήτορα τοῦ ναοῦ ἱερομόν. Ἰωνᾶ ἀφιερώθηκε ἀπὸ τὸν μοναχὸ Καισάριο Δαπόντε (18ο αἰ.) τὸ παρακάτω ἐπίγραμμα:

«Ἐπίγραμμα εἰς τὴν εἰκόνα τῆς Παναγίας ζωγραφισμένης ἄνωθεν τῆς πύλης τοῦ ναοῦ, τοῦ κελλίου τοῦ παπα-Ἰωνᾶ εἰς τὸ Καψοκαλύβι»
«Καὶ ζωγραφίαν θαυμαστὴ ἄλλην παρὰ καμμίαν
καὶ Παναγία θαυμαστὴ ὑπὲρ τὴν ζωγραφίαν.
Μακάριος εἶ Ἰωνᾶ, διὰ τὴν ἐκκλησίαν,
Μακάριος εἶ ἀδελφέ, διὰ τὴν ζωγραφίαν.
Ἀλλὰ μακαριώτερος διὰ τὴν μακαρίαν
ταύτην καὶ ἀξιάγαστον εἰκόνα τὴν ἁγίαν».


Κυριακή 9 Αυγούστου 2015

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΦΟΡΗΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΒΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΚΑΚΙΟΥ



Στό πλαίσιο τῶν συνεχιζόμενων ἀνακαινιστικῶν προσπαθειῶν τῆς Καλύβης τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου, συντηρήθηκε πρόσφατα σέ πρῶτο στάδιο φορητή εἰκόνα τοῦ ἔτους 1863, πού ἱστορήθηκε ἀπό τόν Καυσοκαλυβίτη ζωγράφο Ἰάκωβο. 








Ἡ συντήρηση τῆς εἰκόνας μέλλει νά ὁλοκληρωθεῖ προσεχῶς.
Εὐχαριστοῦμε πολύ τόν φέρελπη συντηρητή Παναγιώτη Καράμπαμπα τόν ἐκ Σερρῶν, ἀπόφοιτο τῆς Ἀνωτάτης Ἐκκλησιαστικῆς Ἀκαδημίας Θεσσαλονίκης, καθώς καί τόν πατέρα του, Στέφανο, γιά τή διακονία τους αὐτή.



Τηλέφωνο ἐπικοινωνίας μέ τόν συντηρητή γιά ὅποιον θά ἤθελε τίς ὑπηρεσίες του: 6944970696
 

Πέμπτη 6 Αυγούστου 2015

Το σπουδαίο είναι να μπούμε στην Εκκλησία




Μέσα στην Εκκλησία, που έχει τα μυστήρια που σώζουν, δεν υπάρχει απελπισία. Μπορεί να είμαστε πολύ αμαρτωλοί. Εξομολογούμαστε, όμως, μας διαβάζει ο παπάς κι έτσι συγχωρούμαστε και προχωρούμε προς την αθανασία, χωρίς καθόλου άγχος, χωρίς καθόλου φόβο.


 Άγιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης

Σάββατο 1 Αυγούστου 2015

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
Δειλινό σε απλωταρία της Μονής Ξενοφώντος
 (Φωτογραφία: Γρηγόρης Κουτούδης)


 ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΜΗΝΑ
 Ο Άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος.
Ξυλόγλυπτη εικόνα, έργο Ισιδώρου μοναχού Καυσοκαλυβίτου

Τετάρτη 22 Ιουλίου 2015

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΛΟΓΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΣΚΗΤΗ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 18ο ΑΙΩΝΑ.

Παταπίου μοναχού Καυσοκαλυβίτου

https://www.scribd.com/doc/272291960/1-%CE%86%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%9A%CE%B1%CE%B9-%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1
Ἡ μελέτη αὐτή ἀποτελεῖ ἐκτενέστερη ἀνάπτυξη τῆς εἰσηγητικῆς ὁμιλίας τοῦ ὁσιολογιωτάτου μοναχοῦ Παταπίου Καυσοκαλυβίτου, ἐπί τῇ ὑποδοχῇ του ὡς Ἀντεπιστέλλον Μέλος τοῦ Φιλολογικοῦ Συλλόγου ‘‘Παρνασσός’’, κατά τήν 15ην Δεκεμβρίου 2006.

Δημοσιεύθηκε στό ἐπιστημονικό περιοδικό Παρνασσός  τ. Ν΄ (2008) σ. 115-172.


Όλο το κείμενο της μελέτης, μπορείτε να το δείτε εδώ

Τρίτη 21 Ιουλίου 2015

ΤΟ ΕΞΩΚΚΛΗΣΙ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ ΣΤΟ ΟΛΥΜΠΟ

Η έκτη ψηλότερη κορυφή του Ολύμπου είναι ο Προφήτης Ηλίας με υψόμετρο 2803μ. Στην κορυφή του υπάρχει το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία, το ψηλότερο σε όλη την Ελλάδα. Κάθε χρόνο στις 20 Ιουλίου εκατοντάδες πιστοί ανεβαίνουν από το Λιτόχωρο αλλά και από όλη την Πιερία για να συμμετάσχουν στη θεία λειτουργία. Ακολουθούν δύο διαδρομές, η μία από Γκορτσιά-Καταφύγιο Πετρόστρουγκας-Οροπέδιο Μουσών και η άλλη από Πριόνια-Καταφύγιο Αγαπητός-Οροπέδιο Μουσών. Η θέα από την κορυφή απλά συγκλονιστική αφού διακρίνουμε το Οροπέδιο των Μουσών, το Στεφάνι ή θρόνο του Δία, τις πεδιάδες της Πιερίας και της Κοζάνης, τα Πιέρια Όρη, και τέλος τις δαντελωτές παραλίες του νομού Πιερίας.

Σύνταξη άρθρου: Περικλής Μενούνος   
Φωτογραφίες: Γιώργος Διαχούτης






Κυριακή 19 Ιουλίου 2015

ΙΕΡΑ ΚΑΛΥΒΗ ΑΓ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΩΝ

Ἡ Ἱερά Καλύβη τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους
στήν Ἱερά Σκήτη Ἁγίας Τριάδος τῶν Καυσοκαλυβίων
 τοῦ Ἁγίου Ὄρους

   Στό ἄ­κρο τῆς ἱ­ε­ρᾶς χερ­σο­νή­σου τοῦ οὐ­ρα­νο­γεί­το­νος Ἄθω καί κάτω ἀπό τόν Ἄθω. Στόν κό­σμο καί ἔξω ἀπό τόν κό­σμο. Ἐκεῖ πού ἡ με­γα­λό­πρεπη ἀ­γρι­ό­τητα τῆς φύ­σης συ­να­γρυ­πνεῑ μέ τούς ἀ­φι­ε­ρω­μέ­νους στόν Θεό ἐ­ρη­μῖ­τες, ὑ­ψώ­νε­ται τῆς ἡ­συ­χίας ἀ­κρό­πολη, σάν ἱ­ερό βῆμα στόν θε­όδ­μητο ναό τοῦ Ἁ­γίου Ὄ­ρους, ἡ Ἱ­ερά Σκήτη Ἁ­γίας Τρι­ά­δος τῶν Καυ­σο­κα­λυ­βίων.
  Ἡ Σκήτη, ὡς ὀρ­γα­νω­μέ­νος μο­να­στι­κός οἰ­κι­σμός, ἱ­δρύ­θηκε στίς ἀρ­χές τοῦ 18ου αἰ.  ἀπό τόν ὅ­σιο Ἀ­κά­κιο τόν Καυ­σο­κα­λυ­βίτη (+ 12 Ἀπριλίου 1730). Ὁ ὅ­σιος Ἀ­κά­κιος ἦρθε ἐδῶ στά 1680 καί κα­τοί­κησε στό Σπή­λαιο πού βρί­σκε­ται στήν ἀ­να­το­λική πλευρά τῆς Σκή­της καί στό ὁ­ποῖο, τέσ­σε­ρις αἰ­ῶ­νες πρίν, ἀ­σκή­θηκε ὁ ὅ­σιος Μά­ξι­μος ὁ Καυ­σο­κα­λύ­βης (13 Ἰανουαρίου 1365).
     Σή­μερα, στίς ἀρ­χές τοῦ 21ου αἰῶνα, ἡ Σκήτη τῆς Ἁ­γίας Τρι­ά­δος, μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ, γρά­φει ἤδη τόν τέ­ταρτο αἰ­ῶνα τῆς ἱ­στο­ρίας της. Στή χώρα αὐτή τῆς με­τα­νοίας, σέ 25 κα­τοι­κη­μέ­νες Κα­λύ­βες-ἡ­συ­χα­στή­ρια, ἀ­σκοῦν­ται γύρω στούς 30 Πα­τέ­ρες, φιλότιμοι ἐρ­γά­τες τῆς ἀ­ρε­τῆς καί τῆς ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῆς τέ­χνης καί πι­στοί στήν τή­ρηση τῶν πα­τρι­κῶν πα­ρα­δό­σεων. Ἐ­κτός ἀπό τίς κα­θη­με­ρι­νές ἀ­κο­λου­θίες πού ἐ­πι­τε­λεῖ κάθε συ­νο­δεία στό πα­ρεκ­κλήσι τῆς Κα­λύ­βης τους, οἱ Καυ­σο­κα­λυ­βῖ­τες Πα­τέ­ρες προ­σφέ­ρουν ἀπό κοι­νοῦ τίς πρός Κύ­ριον εὐ­χές τους στό Κυ­ρι­ακό, τόν κεν­τρικό ναό τῆς Σκή­της, ἀ­φι­ε­ρω­μένο στήν Ἁ­γία Τρι­άδα.   



    Μία ἀπό τίς ἱερές αὐτές Καλύβες εἶναι καί ἡ Καλύβη τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους, πού βρίσκεται στήν ἀνατολική πλευρά τῆς Σκήτης. Ἱδρυμένη στίς ἀρχές τοῦ 19 ου αἰώνα, κατοικήθηκε ἀπό εὐλαβεῖς καί φίλεργους μοναχούς, πού ἐτίμησαν τόν ἀθωνικό μοναχισμό καί τήν πνευματική παράδοση τῆς Σκήτης. Στό κατανυκτικό παρεκκλήσι τοῦ Ἁγίου Χαραλάμπους, καί ἐνώπιον τῆς ἱερᾶς εἰκόνας τοῦ Ἁγίου, φέγγει ἡ φλόγα ἐντός ἑνός ἱστορικοῦ κανδηλίου, ἡ ὁποῖα ὑπενθυμίζει συνεχῶς στούς πατέρες καί ὅλους τούς πιστούς ἕνα θαῦμα τοῦ ἁγίου Χαραλάμπους πού ἔγινε ἐντός τοῦ ναοῦ αὐτή περί τό 1821-1830, κατά τήν περιόδο τῆς κατοχῆς τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἀπό τόν τουρκικό στρατό.

   Στίς μέρες μας, μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί τήν εὐδοκία τοῦ ἁγίου ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους, ἡ ἱερά αὐτή Καλύβη μετά ἀπό τήν ἐρήμωση τῶν τελευταίων ἐτῶν, ἐπανδρώθηκε καί, ταυτόχρονα μέ τίς προσπάθειες ἀνακαινίσεως τῶν κτισμάτων της, ἀναμένεται νά ἐπανεύρει τόν προορισμό της, τόσο ὡς τόπος μετανοίας καί καλλιέργειας τῶν ἀρετῶν ὅσο καί ἐκκλησιαστικῆς τιμῆς τοῦ θαυματουργοῦ ἁγίου Χαραλάμπους πρός δόξαν Θεοῦ καί ὠφέλεια τῶν προσκυνητῶν τῆς Σκήτης.