Συνέντευξη τοῦ Ἁγιορείτου
Γέροντος Παταπίου Καυσοκαλυβίτου στόν τηλεοπτικό σταθμό ΑΧΕΛΩΟΣ TV τοῦ Ἀγρινίου,
κατά τήν ἐπίσκεψή του στό παλαιό Μοναστήρι τοῦ Γενεσίου
τῆς
Θεοτόκου, σημερινό κοιμητηριακό ναό τοῦ χωριοῦ
Παλαιοκαρυά τῆς λίμνης Τριχωνίδος.
Ἡ ἔρευνα τοῦ γέροντος
Παταπίου προσέφερε νέα στοιχεῖα πού ἀφοροῦν στήν ἵδρυση καί
τήν ἱστορία τῆς μονῆς
Γενεσίου τῆς Θεοτόκου Ζακονίνων πού ἱδρύθηκε
τήν περίοδο 1740 – 1742 καί τῆς ὁποίας τό
καθολικό λειτουργεῖ σήμερα ὡς
κοιμητηριακός ναός τοῦ χωριοῦ
Παλαιοκαρυά Τριχωνίδος.
Σύμφωνα μέ τήν ἔρευνα,
κτήτορας τῆς Μονῆς (ἡ ὁποία
πιθανώτατα ὑπῆρξε
μετόχι τῆς μονῆς Προυσοῦ) εἶναι ὁ λόγιος Ἁγιορείτης
ἱερομόναχος
Ἰωνᾶς ὁ
Καυσοκαλυβίτης ὁ Αἰτωλός (+
1765), ἐνῶ πρώτη ἡγουμένη τῆς Μονῆς ὑπῆρξε ἡ μοναχή
Πελαγία, ἀδελφή τοῦ Ἰωνᾶ.
Σώζονται δύο φορητές εἰκόνες, κτητορικά δῶρα τοῦ Ἰωνᾶ στή
Μονή: τοῦ «Ἰησοῦ Χριστοῦ. Βασιλέως τῶν βασιλευόντων καί Μεγάλου Ἀρχιερέως» τοῦ ἔτους 1741
καί τῆς
Θεοτόκου, «Κυρίας τῶν Ἀγγέλων», τοῦ ἔτους
1740, σύμφωνα μέ τίς πλούσιες σέ πληροφορίες ἐπιγραφές.
Οἱ εἰκόνες ἐστάλησαν ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος, ἀπό τήν Καλύβη τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων ὅπου ἀσκήθηκε ὁ ἱερομόναχος Ἰωνᾶς καί ἀποδίδονται στό ἁγιογραφικό ἐργαστήριο τοῦ Ἁγιορείτου ἱερομονάχου Παρθενίου τοῦ ἐξ Ἀγράφων. Εὐχή τοῦ π. Παταπίου εἶναι ἡ προσεχής ἔρευνα νά φωτίσει περισσότερο τήν πολύ σημαντική αὐτή ἁγιορειτική πτυχή τῆς ἱστορίας τῆς ἔρημης καί ξεχασμένης αὐτῆς μονῆς τῆς Τριχωνίδος, πρός δόξαν καί «ἐπίσκεψιν» Θεοῦ «εἰς πᾶσαν τήν Αἰτωλίαν», σύμφωνα καί μέ τήν ἐπιγραφή μίας ἀπό τίς προαναφερθεῖσες εἰκόνες.
Οἱ εἰκόνες ἐστάλησαν ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος, ἀπό τήν Καλύβη τοῦ Ἁγίου Ἀκακίου τῆς Σκήτης Καυσοκαλυβίων ὅπου ἀσκήθηκε ὁ ἱερομόναχος Ἰωνᾶς καί ἀποδίδονται στό ἁγιογραφικό ἐργαστήριο τοῦ Ἁγιορείτου ἱερομονάχου Παρθενίου τοῦ ἐξ Ἀγράφων. Εὐχή τοῦ π. Παταπίου εἶναι ἡ προσεχής ἔρευνα νά φωτίσει περισσότερο τήν πολύ σημαντική αὐτή ἁγιορειτική πτυχή τῆς ἱστορίας τῆς ἔρημης καί ξεχασμένης αὐτῆς μονῆς τῆς Τριχωνίδος, πρός δόξαν καί «ἐπίσκεψιν» Θεοῦ «εἰς πᾶσαν τήν Αἰτωλίαν», σύμφωνα καί μέ τήν ἐπιγραφή μίας ἀπό τίς προαναφερθεῖσες εἰκόνες.